Головна
 
Цей матеріал опубліковано на Корреспондент.net у рамках офіційної партнерської угоди з BBC Україна

Наталія Лігачова: думаю, редакційну політику TВi змінять

BBC Україна, 30 квітня 2013, 17:43
0
7
Наталія Лігачова: думаю, редакційну політику TВi змінять
Фото: УНІАН
медіа-експерт вважає, що зміна TВi редакційної політики стане втратою для українського суспільства

Про підсумки бурхливого конфлікту навколо телеканалу ТВі та майбутнє як каналу, так і інтернет-проекту, анонсованого його колишніми журналістами, ВВС Україна поспілкувалася з медіа-експертом, шеф-редактором групи видань Телекритика Наталією Лігачовою.

- У чому була унікальність ТВі на українському медіаринку? Чи справді його можна було назвати єдиним об’єктивним каналом, як його останнім часом часто називали у соцмережах та політичних заявах?

- Я не думаю, що ТВі можна було назвати каналом, який дотримується стандартів суспільного мовника, тобто об’єктивності, відділення фактів від коментарів, збалансованості і так далі.

Це радше був телеканал з яскраво вираженою опозиційною щодо нинішньої влади позицією. Але він виражав її відкрито. Це прийнятно у всіх цивілізованих країнах, якщо йдеться про приватних мовників.

Вони не приховували своєї позиції, і існування такого каналу було важливим, тим більше, з огляду на ситуацію на українському медіаринку, коли решта телеканалів тією чи іншою мірою є лояльними до нинішньої влади.

Тому якщо ТВі поміняє свою редакційну політику, це стане дуже вагомою втратою для українського суспільства.

- На вашу думку, останні події навколо ТВі – це конфлікт навколо цінностей, навколо свободи слова чи навколо власності? Що в корені цих подій?

- Я думаю, що, з одного боку, конфлікт між старими і новими власниками має політичне підґрунтя, а з іншого – конфлікт між новими власниками і журналістами, які пішли з телеканалу, має у своїй основі цінності і проблеми свободи слова.

Журналісти не змогли прийняти того, як відбувся перехід права власності від одного власника до іншого – йшлося фактично про рейдерський спосіб. Крім того, вони одразу стикнулися з певним цензуруванням: вони не могли розповісти про події на телеканалі у своїх програмах.

- Чи може після понеділкового звільнення 31 журналіста ТВі відбутися певний відкат до попередніх позицій?

- Я думаю, ці журналісти не повернуться на ТВі. Все зайшло настільки далеко, що це фактично неможливо.

Думаю, що і редакційну політику телеканалу буде змінено, бо у мене немає підстав сумніватися у тому, що все сталося саме для того, щоб у каналу з’явилися власники, лояльні до нинішньої влади.

- Політики за винятком Миколи Княжицького і Юрія Луценка фактично самоусунулися від цього конфлікту…

- Мене лякає, як Микола Княжицький, для якого участь у подібних, м’яко кажучи, корпоративних конфліктах є не першим прецедентом, зміг стати депутатом від опозиції.

Опозиція ж фактично самоусунулася від озвучення своєї позиції з цього приводу, крім Миколи Томенка і ще кількох прецедентів.

Лише у понеділок ми побачили, що Яценюк нарешті, через тиждень після початку подій, попросив Миколу Княжицького самоусунутися від цього конфлікту. Причому я підозрюю, що це відбулося лише після того, як Княжицький в інтерв’ю Форбсу назвав ім’я Миколи Мартиненка як того, хто давав кошти Костянтину Кагаловському.

Я думаю, що, перш за все, у цьому собака заритий. А те, що цілий тиждень депутат парламенту міг втручатися у справи телеканалу, навіть на правах його колишнього засновника і творця, входив у жорстку конфронтацію з частиною колективу, яка складала кістяк каналу, – це не прикрашає опозицію.

Я не кажу, що опозиція повинна була безпосередньо брати участь у вирішенні цього конфлікту, але, у всякому разі, парламентський комітет з питань свободи слова мав усі підстави для цього. І vіжвідомча робоча група при Президенті - теж. Адже ми знаємо, що в інших ситуаціях вона реагувала набагато швидше і охочіше.

У даному випадку цього не відбулося.

- Чи вірите ви в те, що Кагаловський, який декларує готовність захищати свою позицію в судах, зможе довести підробленість довіреності, з якої все почалося, і в судовому порядку повернути собі права на канал?

- Я думаю, це триватиме настільки довго, що навряд чи.

А з іншого боку, як ми розуміємо, і у власність Кагаловського цей канал потрапив не зовсім чистим шляхом. По суті, Кагаловський, як мені здається, пожинає плоди, які були ним же посіяні у конфлікті з Гусинським.

Ми не знаємо всіх нюансів, але думаю, що ситуація непрозорості власності телеканалів, прихованості їхніх коренів в офшорах, наявності людей, які виконують завдання по відстороненню одних власників і приведенню інших, – це теж дуже небезпечний прецедент для всього медіаринку Україну.

- 29 квітня 31 журналіст ТВі звільнився, поставивши крапку у цьому конфлікті, а Мустафа Найєм анонсував створення ними нового інтернет-проекту.

- Мені б насправді дуже хотілося, аби знайшлися ті, хто погодився б зберегти цей колектив та допоміг їм знайти кошти для фінансування інтернет-телебачення.

Наскільки мені відомо, є певні варіанти, про які я не можу говорити.

Але я вважаю, що це було б правильно: щоб журналісти прийняли можливу підтримку такого проекту українським бізнесом і почали б його на основі дуже жорстко виписаних редакційного статуту та редакційної політики.

- Про суми якого порядку може йтися, якщо ми говоримо про створення проекту інтернет-телебачення?

- Йдеться про суми, набагато менші, ніж існування, дотування інвестування в ефірні чи супутникові телеканали. Для повноцінного функціонування такого медіапроекту потрібні не десятки мільйонів, але мільйони доларів.

Але я думаю, що в Україні такі кошти є. Потрібна тільки воля.

- А аудиторія у цього інтернет-каналу буде?

- Я не думаю, що ця аудиторія буде набагато меншою, ніж аудиторія ТВі після того, як його повимикали у низці міст.

До речі, цікаво, чи нові власники ТВі отримають для цього каналу частоти.

Адже якщо їм повернуть відібрані раніше частоти, то це продемонструє, що відключення ТВі з кабельних мереж точно мало політичне підґрунтя.

- Голова Незалежної медіа-профспілки України Юрій Луканов заявив, що якщо ТВі залишиться в ефірі, він не матиме тієї довіри, яку мав старий канал.

- Якщо він різко змінить редакційну політику, то, звичайно, він не матиме довіри.

Інша справа, що події, які відбулися на каналі, не мали широкого висвітлення у ЗМІ. З іншого боку, і Інтер, і канали Віктора Пінчука висвітлювали цю історію, тому, думаю, досить велика частина аудиторії телеканалу взнала про події, які на ньому відбулися.

З Наталією Лігачовою розмовляв Святослав Хоменко.

Джерело: ВВС Україна

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Корреспондент.net в соцмережах