ГоловнаУкраїнаВсі новини розділу
 

Барометр свободи слова

Корреспондент.net, 4 травня 2001, 11:26
0
6

Інститут масової інформації поширив «Барометр свободи слова», який є переліком порушень принципів свободи слова в Україні в березні і квітні цього року: позови проти засобів масової інформації, факти затримки й арештів журналістів, випадки цензури, тиску на незалежні ЗМІ з боку влади, перешкоди журналістам на шляху професійної діяльності тощо.

Позови проти ЗМІ, затримання, арешти журналістів:

09.03.2001р. Київська міліція заарештувала кореспондента газети "Поступ" (Львів) Дмитра Шурхала. Журналіста затримали у брутальний спосіб, коли він намагався записати на диктофон пояснення представників правоохоронних органів щодо їхніх дій проти учасників акції "За правду". 10 березня його засудили на 15 діб ув‘язнення, проте вже 14 березня вирок було скасовано.

09.04.2001р. Головний редактор газети "Третій сектор" Іван Безсмертний програє позов на захист честі і гідності на суму 35 тисяч гривень вінницькому депутатові Іванові Андрушку, засудженому за вбивство на умовний термін ув‘язнення. Приводом стала публікація Безсмертного “Депутат з “великої дороги”, після якої суд почав перегляд справи Андрушка. Зараз рахунки газети заарештовано. Безсмертний вважає, що суддя Старокиївського суду Л.Цоколь, яка розглядала позов проти нього, ставилася до нього упродовж слухання з упередженням. Про рішення суду Безсмертному повідомили за день до останнього терміну подання апеляції.

24.04.2001р. НТКУ подає позов на "Україну Молоду" після публікацій "Долгановщина" через край" і "Чи довго ще терпіти Долганова?".

3.05.2001 року Заарештовано рахунки громадсько-політичного тижневика "Рівне вечірнє" згідно з постановою судовиконавців від 28 квітня 2001 року. Суд м. Рівне 18. 12. 2000 року прийняв рішення стягнути з газети, засновника та автора 15 тисяч гривень на користь депутата Василя Червонія. Рішення рівненського суду, прийняте за відсутності відповідача, було оскаржене в обласному суді, який залишив його в силі. Депутат Василь Червоній в минулому році звернувся до суду з позовами до "Рівне вечірнього" про образу честі й гідності на загальну сумму мільон гривень після публікації в липні-серпні минулого року матеріалів Миколи Несенюка "Відлуння скромної дружби або про затримання НД п'яним за кермом"  та "Чарівне слово, або як заробити 50 тисяч". "Цікаво, що депутат позивався і з газетою облдержадміністрації, але з ними суд не розбирався. А ми - незалежна газета, нас можна душити", - каже Микола Микола Несенюк, редактор "Рівне вечірнього". "Ми всі 10 років свого існування працюємо під тиском , тричі перереєстровувалась, міняли реквізити та назву саме через чисельні позови, які призводили до економічного зашморгу"- каже він. Тираж видання, яке виходить тричі на тиждень - 23 тисячи примірників. 

Випадки цензурування, тиску на незалежні ЗМІ з боку влади, перешкоджання журналістам займатися професійною діяльністю:

23.03.2001р. Верховний суд України відхиляє позов журналіста радіостанції “Маяк” Віктора Максимчука, який скаржиться на переслідування та першкоджання виконанню професійних обов‘язків протягом останніх семи років. У 1993 році Максимчук передав з Лос-Анджелеса В‘ячеславу Чорноволу компромат на кількох українських політиків, які займалися відмиванням грошей, після чого йому неодноразово погрожували. За інформацією Максимчука, документи були передані Михайлові Бойчишину, який безслідно зник у 1994 році. 

Квітень 2001р. Прокуратура Краматорська (Донецька область) влаштовує перевірку тижневику “Агент”, який спеціалізується на антикорупційних журналістських розслідуваннях. Після ряду критичних публікацій на адресу Краматорської ДПА, видання було включене у державний реєстр комплексної перевірки податкової інспекції. 19 березня цього року газета програла позов працівника ДПА. Приводом для позову стала публікація в газеті статті про хабапрництво серед податківців. Суд постановив стягнути з автора матеріалу тисячу гривень, а також опублікувати спростування. Натомість редакція газети має намір до кінця відстоювати свої права в суді.

05.04.2001р. Одній із найстаріших недержавних телекомпаній України Вінницькій ТРК "Іштар" відмовили у ліцензії на користь ТЕТу.

09.04.2001р. Авторку суспільно-політичної програми "Аудиторія" Аллу Моргуленко (ЛТБ, "12 канал", Львів) звільняють після передачі, присвяченій "касетному скандалу". Натомість вона вважає, що на ЛТБ панує цензура.

13.04.2001р. "Радіо "Континент" втратило ліцензію на використання частоти 100,9 FM на користь приватного харківського радіо "Онікс". "Континент", яке транслює ВВС, позбавляють ліцензії за десять днів до того, як в Стразбурзі голосуватимуть про призупинення членства України в Раді Європи, відзначають Репортери без кордоніів.

13.04.2001р. Севастопольська недержавна компанія “Амідас” програла ліцензію “ТЕТу”.

 

Побиття, залякування, погрози:

14.03.2001р. Депутати Луганської міськради виставили представників преси із зали засідань міськради. Редактора "ХХI век" просто винесли за руки-ноги. Кореспонденту “1+1” Сергію Ємельянченку почали публічно погрожувати. 

22.03.2001 р. Лебедик Валерій, журналіст “Днепровской правды», «Слово ветерана» вдруге звернувся до Президента Леоніда Кучми зі скаргою на те, що йому та його родині постійно погрожують фізичною розправою працівники прокуратури м. Павлограда. З листами – проханням захистити його він звертався і до голови СБУ Леоніда Деркача.

 «Лебедик, я тебе чіпати не буду, скажу бандитам і вони тебе прикінчать.» - вперше почув він в серпні 2000 від слідчого міськпрокуратури Маньковського. Валерій Лебедик звернувся до Генпрокурора Потебенька, але відповіді і реакції він не дочекався. У листопаді 2000 року на його родину двічі було скоєно замах, а 1 грудня 2000 року невідомі напали в під'їзді будинку на самого Лебедика та по звірячому побили його. Упродовж багатьох років в ЗМІ публікуються матеріали Лебедика про корупцію та організованну злочинність в Дніпропетровській області.

10.04.2001р. Журналісти місцевих і центральних ЗМІ у Луганській області були змушені подати заяву в прокуратуру про те, що в період з 14 по 16 березня 2001 року ряд депутатів Луганської міськради погрожували розправою і заважали виконанню їх службової і суспільної діяльності.

28.04.2001р. У під'їзді власного будинку побито співробітника опозиційної дніпропетровської газети «Особи» Ігоря Маркова. Напередодні інциденту журналіста перестрів незнайомець на машині, який сказав Ігорю, що він “забагато пише”. Ігор Марков є автором ряду критичних статей, спрямованих проти глави дніпропетровської облдержадміністрації Миколи Швеца (серед останніх публікацій  стаття «Одним Швецом  на двох гілках», що стосується поєднання дніпропетровським губернатором посади депутата облради). Газета «Особи» є популярним опозиційним виданням, яке відкрито підтримує акцію «Україна без Кучми». Газета детально освітлювала «касетний скандал», передруковуючи розшифровки «записів Мельніченко».

БАРОМЕТР СВОБОДИ СЛОВА 

"Репортерів без кордонів"

Травень 2001 року.

 

Загиблі журналісти

Тайланд - радіоведучого, відомого своїми критичними матеріалами проти корупції, вбили поблизу його студії.

 

Журналісти, який затримали

Канада - фоторепортера Чарльза Іста, затриманого під час самміту країн Америки, позбавлено волі на три дні.

Журналісти, які зараз перебувають у в'язниці

Іран - ця країна стала найбліьшою в'язницею у світі. Всього за гратами там перебуває 21 журналіст.

Журналісти, які зазнали агресії та погроз.

Демократична республіка Конго - На журналіста, який збирав інформацію щодо ув'язнених, вчинив напад директор в'язниці в Кіншассі.

Медіа, які потрапили під цензуру

Росія  - Незалежний телеканал НТВ став підконтрольним державі і журналісти, непогодившись з цим, пішли з каналу.

2 журналістів вбито

17 журналістів затримано

86 журналістів зараз перебуває за гратами

34 журналіста зазнали погроз та агресії.

19 медіа потрапили під цензуру

Кількість країн з 189 членів ООН, де ситуація з совбодою преси є:

Коректною - 96

Складною - 65

Загрозливою: 28

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Загрузка...
Loading...

Корреспондент.net в соцмережах