Головна
 

Lenta.ru: У передчутті Льодовикового періоду

7 травня 2010, 13:20
0
2

Український телеканал 1+1 та його інформаційна служба ТСН (телевізійна служба новин) 6 травня опинилися в центрі гучного скандалу. Підставою для нього стала заборона, що не дозволила одному з репортерів зробити сюжет про визнання Голодомору, а причиною - невдоволення журналістів втручанням у редакційну політику з боку керівництва, простіше кажучи - цензурою, пише Іван Яковина на сайті Lenta.ru.

Те, що з приходом до влади Партії регіонів, український телеефір новин стає все більше схожий на російський, видно неозброєним поглядом. Більшість випусків новин починаються тепер з повідомлень про те, що Президент і прем'єр вдень і вночі піклуються про народ: відвідують різні об'єкти, проводять засідання, зустрічаються з іноземними партнерами тощо. Поки, щоправда, обходиться без тигрів і білих ведмедів.

Опозиція при цьому постає зборищем таких собі дрібних, злих і крикливих шкідників, що плутаються у нової влади під ногами і ні на що нездатні. Заради правди треба сказати, що до певної міри так і є: вони зараз дійсно не можуть протиставити позиції влади нічого розумного. Але тон оцінок та коментарів на адресу дій опозиції не залишає сумнівів: українське ТБ активно розвивається в російському напрямку.

При цьому формально, як і в Росії, ніякої цензури на телебаченні немає і бути не може.

Українське ТБ активно розвивається в російському напрямку. При цьому формально, як і в Росії, ніякої цензури на телебаченні немає і бути не може

Але от виявилося, що може.

6 травня група співробітників ТСН розповсюдила відкритий лист, в якому журналісти прямо сказали: на них чиниться відкритий тиск, цензура знову розцвіла. "Нам заборонили висвітлювати певні теми та події. Наші сюжети, в яких присутня критика чинної влади, з політичних міркувань знімають з ефіру", - пояснили вони свою заяву.

При цьому співробітники ТСН розповіли, що знають про випадки тиску з боку керівництва і власників і на журналістів, що працюють в інших ЗМІ. За свободу слова телевізійники, котрі збунтувалися, пообіцяли боротися і закликали на свій бік інших українських журналістів: "Покажемо, що нас багато. Тих, хто цінує свободу слова. А не її імітацію. Ми сильні. Разом". Пролунало слово "страйк".

Такий поворот подій не на жарт стривожив владу. На зустріч з незадоволеними керівництвом журналістами негайно вирушила Ганна Герман - заступник голови Адміністрації Президента, яка курирує питання ЗМІ. При цьому ще до розмови з бунтівниками вона дала зрозуміти, що не вірить у їхню версію подій на сто відсотків: "Треба чітко відрізнити тиск. Якщо він є - з ним треба боротися, але якщо це непрофесіоналізм - з ним теж треба боротися".

Після зустрічі з'ясувалося, що Герман схиляється до другого варіанту. "Я хотіла подивитися цей сюжет, створити комісію і оцінити його з точки зору журналістських стандартів. Але його не виявилося", - сказала заступник голови Адміністрації. Висновок вона при цьому зробила дещо парадоксальний: раз сюжету немає, то й цензури ніби як немає, а невдоволення журналістів і його причини - це "внутрішній корпоративний конфлікт". Майже що "суперечка господарюючих суб'єктів", у загальному.

Журналісти, з якими зустрічалася Герман, в делікатній формі пояснили, що в ситуації вона не дуже-то розібралася. За їхньою версією, сюжет не було зроблено не тому, що був нудним або репортери - невдахи, а тому, що керівництво каналу прямо заборонило піднімати певні теми.

У даному випадку - визнання Голодомору. Журналіст Мирослав Откович збирався зробити сюжет про те, що Віктор Янукович на сесії ПАРЄ відмовився від раніше проголошеної позиції своєї країни домагатися визнання голоду початку 1930-х років геноцидом, спрямованим проти українського народу. Откович збирався опитати експертів і політиків - як прихильників, так і супротивників саме такого трактування Голодомору, а також зачитати короткий текст. Зробити йому цього не дали.

За словами Отковича, тему, затверджену на низовому рівні редакції, зарізали "на верху", тобто надійшла якась "директива" - визнання Голодомору не чіпати. Насправді, якщо розповідь журналіста відповідає дійсності, то таке рішення керівництва не можна не назвати дивним. Як мінімум для половини українців Голодомор - це дійсно геноцид їхнього народу. Тому рішення Президента потребує як мінімум пояснення, а по-хорошому - і нормального обговорення, в тому числі на телебаченні.

Однак тему з ефіру знімають. Те, що вона неприємна для Януковича, який вибудував нові відносини з Росією, - це зрозуміло. Але як же свобода слова? У недільному - підсумковому - випуску ТСН страсбурзькі заяви Януковича щодо Голодомору вирішили взагалі не коментувати.

Це настільки обурило журналістів, що вони виступили зі своїм відкритим листом, в якому поскаржилися на цензуру.

Герман була не єдиною, хто відреагував на цей лист. Керівництво 1+1 теж дало невеликий коментар. "У зв'язку зі зміною політичної ситуації в країні більшість починають плутати власні політичні симпатії з базовими принципами журналістики. Але це питання вже не має ніякого відношення до редакційної політики", - сказав генеральний директор групи 1+1 Олександр Ткаченко.

І що цікаво, зрозуміти його цілком можна. Ображений цензурою журналіст у своєму блозі прямо написав, що він думає про рішення Президента України. "На думку експертів, Янукович здійснив протиправну дію", - поділився Откович і додав, що замовчувати (хай навіть за зарплату) пам'ять, біль і страждання свого народу - це злочин. Нарікаючи, що покарання за заперечення Голодомору як геноциду українців у КК відсутні, він запропонував влаштувати Януковичу "громадський суд".

І, очевидно, користуючись перевагами своєї професії, журналіст вирішив цей самий суд вчинити. Знаючи переконання свого репортера з даного питання, керівництво каналу цілком могло відмовити йому в праві на подібну самодіяльність, оскільки з об'єктивністю тут явно було б не все гаразд.

Але, тим не менше, в результаті тему Голодомору взагалі обійшли стороною. Ні супротивникам, ані прихильникам Януковича слова не дали. Ось ця обставина дає підстави вважати, що журналісти не так вже й далекі від істини, заявляючи про відродження цензури в ЗМІ.

Адже події на ТСН стали останнім і найбільш яскравим епізодом в цілій низці не дуже приємних для української преси подій.

Події на ТСН стали останнім і найбільш яскравим епізодом в цілій низці не дуже приємних для української преси подій

Журналістів львівської газети Експрес побили в міліції, після чого вони, вимагаючи покарати винних, перекрили одну з головних доріг країни.

Справу Георгія Ґонґадзе, вбитого більш ніж десять років тому під Києвом, все ще не розкрито.

У журналіста телеканалу СТБ депутат-комуніст Олександр Ткаченко відібрав мікрофон і викинув його в урну, причому прокуратура відмовилася порушувати кримінальну справу за даним епізодом.

Перед підписанням угод щодо флоту і газу з Росією українській пресі було практично неможливо акредитуватися в президентський пул, а на прес-конференцію за підсумками переговорів репортерів пускали дуже вибірково.

Перед підписанням угод щодо флоту і газу з Росією українській пресі було практично неможливо акредитуватися в президентський пул, а на прес-конференцію за підсумками переговорів репортерів пускали дуже вибірково

У Партії регіонів відкрито заявили про те, що непогано б карати "безвідповідальні" ЗМІ, які транслюють заяви "безвідповідальних" політиків, що спотворюють уявлення людей про те, що відбувається в країні насправді.

На з'їзд правлячої партії журналістів взагалі не пустили, відвівши їм загін з телевізором, куди транслювалися події, що відбуваються в залі.

Під час брифінгів прем'єр-міністр Микола Азаров почав спілкуватися з репортерами все більш різко, деколи навіть грубо.

Список можна було б продовжити. Тепер і в Україні, як колись у Росії, місце вільної політичної дискусії в мережі телемовлення може зайняти нескінченний Льодовиковий період.

P.S. Поки писалася ця стаття, стало відомо, що журналісти ще одного українського телеканалу - СТБ - оголосили, що на них почали чинити систематичний тиск. "Ми підтримуємо колег з телеканалу 1+1 і закликаємо журналістів інших видань приєднатися до опору нової цензурі в Україні", - сказано в листі журналістів СТБ, поширеній у Києві 7 травня.

У рубриці Огляд преси статті із закордонних ЗМІ про Україну публікуються без купюр і змін. Редакція не несе відповідальності за зміст даних матеріалів.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Loading...

Корреспондент.net в соцмережах