Головна
 

Lenta.ru: Суперечка господарюючих суб'єктів

9 червня 2010, 00:10
0
3

Українські опозиційні телеканали позбулися ліцензії на мовлення, пише Іван Яковина на сайті Lenta.ru..

Київський окружний адміністративний суд 8 червня скасував результати конкурсу з видачі ліцензій на мовлення, проведеного 27 січня Національною радою з телебачення і радіомовлення. Внаслідок цього, два телеканали, що вважаються опозиційними, втратили частину частот на мовлення, а їх керівники та колективи визнали подію загрозою існуванню своїх компаній і наступом на свободу слова. 

За підсумками конкурсу, проведеного Нацрадою в кінці січня, більшість частот для мовлення в регіонах отримали телеканали, які з симпатією ставилися до тогочасної - "помаранчевої" - влади країни: ТВi і "5 канал" (33 частоти і 26 частот відповідно).

Їхній головний конкурент у боротьбі за частоти - холдинг UA Inter Media Group і телеканали, які до нього входять НТН, Enter Film і Enter Music - отримали лише 20 частот. Відразу після оголошення підсумків конкурсу представники цього холдингу заявили, що не визнають його результатів, оскільки, на їхню думку, він був проведений з порушеннями закону.

НТН, Enter Film і Enter Music від виграних частот відмовилися і подали до суду позов з вимогою скасувати результати конкурсу. Свою позицію вони пояснили так: засідання Нацради, на якому були схвалені результати конкурсу, не зібрало кворуму, а тому ухвалені на ньому рішення - незаконні.

ТВi і "5 канал" відкидають аргументи опонентів, заявляючи, що кворум був.

Хто правий, а хто ні - сказати вельми непросто. Ситуація вийшла дуже заплутаною - і з технічної, і з юридичної точки зору. За ідеєю, у ній повинен був розібратися суд і винести правове рішення. Позови були подані, розгляд запущено.

Але ось тут починається найцікавіше. Поки йшов суд, влада в країні змінилася, склад Нацради оновився, а Валерій Хорошковський, чиє ім'я тісно пов'язують з UA Inter Media Group, став керівником Служби безпеки України і членом Вищої ради юстиції - органу, який бере участь у призначенні і знятті з посад суддів.

Представники ТВi і "5 каналу" почали непокоїтись. Їхні аргументи ставали все менш цікавими для суду. Найбільш неприємним для них звісткою стало те, що представник оновленої Нацради заявив, що взагалі-то попередній склад цього органу вчинив неправомірно, віддавши більшість частот конкурентам UA Inter Media Group.

Керівники і журналісти "5 каналу" відразу зрозуміли, до чого справа йде. Увечері 7 червня вони поширили відкритий лист на адресу президента Віктора Януковича, в якому попросили його захистити канали від руйнування. У цьому документі вони прямо вказали на те, що за всіма неприємностями їх компаній стоїть Хорошковський, який прагне монополізувати національний телеефір і не соромиться заради цього тиснути на суд.

Однак Янукович у цей час перебував десь між Грецією і Туреччиною, тому з відповідною промовою виступив сам голова СБУ. Усі звинувачення на свою адресу він категорично спростував, зажадавши від скаржників або надати докази, або замовкнути. Рішення цілком у руках суду, додав він.

Тим часом в суді справи розвивалися стрімко. Член наглядової ради "5 каналу" депутат Ради Юрій Стець розповів про те, що творилося в залі суду: "Засідання з процесу тривають до 2 годин ночі - і це при тому, що адвокат, який перебуває на шостому місяці вагітності, подає клопотання, щоб наступне дня засідання перенесли на більш зручний час. Але процес підганяють: ні, мовляв, давайте зараз. На прохання оголосити перерву на 15-20 хвилин відповідь дається негативна. Не допускалися до процесу і знімальні групи ".

У результаті згаданого адвокату стало погано, процес все ж таки припинили. Але його продовження було призначено на ранок 8 червня. При цьому жодних клопотань "5 каналу" і ТВi суддя не приймав. І вранці наступного дня, у відсутність представника відповідача, цілком передбачувано ухвалив рішення на користь позивачів. Що саме змусило суддю з таким запалом узятися за роботу, сказати важко.

До цього повороту подій позбавлені частот канали, схоже, були готові. Керівники "5 каналу" і ТВi оперативно скликали прес-конференцію, під час якої розповіли про своє бачення ситуації.

По-перше, зажадали створити парламентську комісію для розслідування події. По-друге, вони ще оголосили, що позбавлення їх частот - справа рук Хорошковського, який, на їхню думку, остаточно змішав особисті та державні інтереси. По-третє, вони попросили президента відсторонити голову СБУ від виконання обов'язків на час, доки депутати будуть вести розслідування.

Крім того, під час прес-конференції пояснили, чим буде загрожувати їх телеканалам позбавлення частот. Якщо коротко, то ТВi позбудеться майже всієї своєї мовної мережі, а "5 канал" припинить існування і розпадеться на дві телекомпанії, одна з яких буде змушена перейти на просвітницьке мовлення, а аудиторія другого (інформаційного) усохне до нікчемних розмірів.

Підсумком цього, запевняють мовники, стане звільнення 70-80 відсотків співробітників і фактичне зникнення самих каналів. Про те, що ці події, які відбуваються можуть бути однією з форм цензури, керівники телеканалів говорили обережно. За їх словами, поки конфлікт за частоти більше нагадує нечесне усунення конкурентів і спробу одного мовника отримати контроль над усім ринком телереклами. Тобто поки тут не політика, а бізнес.

Але всім кидається в очі одна обставина: і ТВi, і "5 канал" відомі на Україні критичним ставленням до чинної влади. Так, наприклад, ТВi недавно запустив рекламну кампанію з характерним слоганом - "Цензури не буде!" А "5 канал" ще з часів Майдану користується репутацією рупора сил, які протистоять Партії регіонів. Багато хто вбачає дуже вже дивний збіг у тому, що саме ці два мовника опинилися під загрозою зникнення.

За відсутності Януковича, який 8 червня провів у Туреччині, позицію влади країни взялася озвучити заступник глави його секретаріату Ганна Герман. За її словами, "5 канал" ніхто закривати не буде, а його журналістам та іншим співробітникам боятися нічого. "Ніяких намірів заборонити трансляцію або перешкодити діяльності" 5 каналу "ні у кого немає", - сказала вона. Наміри, можуть бути, і не бути, проте рішення суду - є. І його, хочеш - не хочеш, треба виконувати.

Загалом, поки доля двох опозиційних телеканалів неясна. Їх представники вже опротестували в касаційному порядку вердикт Київського адмінсуду, тому рішення про позбавлення їх частот поки в силу не вступило.

У сформованій ситуації багато що буде залежати від позиції президента, до якої з недавніх пір українські суди почали уважно прислухатися. Він може виступити за принципом "друзям - усе, ворогам - закон", що буде означати раптову кончину ТВi і "5 каналу". Може заступитися за них. А ще може спробувати утримати ситуацію в "підвішеному" стані.

А чим ці суперечки часом закінчуються, дуже добре можуть розповісти колишні співробітники російського НТВ, яких нелегка після одного з таких суперечок розкидала по різним країнам телеканалам.

До речі, за чутками, частоти неспокійних ТВi і "5 каналу", у разі остаточної перемоги UA Inter Media Group, може зайняти куди більш позитивне і прибуткове підприємство - MTV-Україна. Ці хлопці народ баламутити точно не будуть.

***

У рубриці Огляд преси статті із закордонних ЗМІ про Україну публікуються без купюр і змін. Редакція не несе відповідальності за зміст даних матеріалів.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Loading...

Корреспондент.net в соцмережах