Головна
 

Ъ: В Україні вирішили зачистити частоти

16 серпня 2010, 07:47
0
6

Українські телеканали провели попереджувальний страйк, пише журналіст Олександр Реутов у свіжому номері російської газети КоммерсантЪ.

Сьогодні Київський апеляційний суд починає розгляд справи про вилучення частот і ліцензій в опозиційного 5 каналу, ТВі та ще 14 телекомпаній. У суботу деякі з цих телеканалів провели годинний ефірний страйк, пояснивши його загрозою свободі слова. А громадський рух Стоп цензурі! заявив про готовність закликати журналістів до загальнонаціонального страйку "у разі невиконання рекомендацій міжнародних журналістських організацій та недотримання міжнародних зобов'язань України у сфері захисту вільних ЗМІ з боку Президента Віктора Януковича". Втім, законність рішення про надання частот зазначеним телекомпаніям теж далеко не очевидна.

У суботній прайм-тайм відразу три українські телеканали - 5 канал, ТВі і ТРК Чорноморська - провели годинний страйк. О 19.00 ефір цих телеканалів перервався, і на екрані протягом години демонструвався напис українською та англійською мовами: "Попереджувальний страйк трьох телеканалів на захист свободи слова в Україні". Незадовго до цього керівництво телеканалів розповсюдило спеціальну заяву, в якій пояснило такий вчинок прагненням "привернути увагу суспільства до загрози свободі слова і основ демократії в Україні".

"За останні місяці ми бачимо систематичні спроби знищення свободи слова, вільних ЗМІ, монополізації інформаційного простору, які здійснюються представниками нової української влади, - вказали автори заяви. - Засвідчено і опубліковано дуже багато фактів утисків, загального наступу на права і свободи громадян, згортання демократичних свобод і прагнення до встановлення тоталітаризму в політичному і суспільному устрої країни". За їх словами, "ефірний страйк - це кардинальний крок і, можливо, влада сприйме його як свою перемогу". "Але нашою метою є довести суспільству, що саме такий вигляд матиме український телепростір в недалекому майбутньому, якщо ця перемога дійсно відбудеться", - наголошується в заяві телеканалів.

"За останні місяці ми бачимо систематичні спроби знищення свободи слова, вільних ЗМІ, монополізації інформаційного простору, які здійснюються представниками нової української влади", - заявило керівництво 5 каналу та каналу ТВі

Організатори ефірної страйку не приховували, що їх крок приурочений до сьогоднішнього засідання Київського апеляційного суду, на якому буде розглянуто справу про вилучення частот в опозиційного 5 каналу, ТВі та ще 14 телекомпаній. На страйкуючих телеканалах побоюються, що суд "під тиском може винести незаконне рішення у судовій справі про вилучення частот і ліцензій". "Таке "одностороннє" рішення суд може прийняти завдяки особистій зацікавленості і необмеженій владі члена вищої ради юстиції, голови СБУ і власника компаній-позивачів UA Inter Media Group (Валерій Хорошковський. - Ъ)", - стверджують автори заяви.

Нагадаємо, в 2009 році перед 5 каналом і ТВі постала необхідність отримання частот для мовлення в Україні. У першого наближалася до кінця ліцензія на інформаційне мовлення, що було рівнозначно закриттю каналу. Другому, що лише недавно з'явився на українському медіаринку, потрібний потенціал для розвитку. Однак до того часу всі вільні частоти в Україні вже було розподілено, за винятком тих, що перебувають у веденні Міністерства оборони. Їх-то і вирішили освоїти 5 канал і ТВі. Схему розробляли в поспіху, оскільки з 1 січня 2010 року у зв'язку з міжнародними зобов'язаннями України щодо переходу на цифрове мовлення набувала чинності заборона на розподіл частот для аналогового телебачення.

16 грудня 2009 відбулося засідання національної ради з телебачення і радіомовлення України. Однак, пославшись на відсутність кворуму, члени ради відклали оголошення результатів конкурсу, до якого на той час приєдналися й інші телекомпанії. Підсумки було оголошено лише 27 січня 2010 року - найбільшу кількість частот отримали TBi (33 частоти) і 5 канал (26 частот). Заборона на розподіл частот, що набула чинності з 1 січня, раду обійшла, пославшись на те, що в січні було продовжено засідання, що відкрилося в грудні 2009 року, тобто до заборони.

Однак у квітні медіахолдинг UA Inter Media Group, що також брав участь у конкурсі і отримав за його підсумками 20 частот, оголосив про відмову від отриманих у січні ліцензій на мовлення. На той час на посаді президента Віктора Ющенка змінив Віктор Янукович. У медіахолдингу заявили, що результати конкурсу необхідно скасувати, оскільки розподіл пройшов з порушеннями. Зокрема, там вказали на відсутність кворуму при оформленні результатів конкурсу на засіданні нацради, коли на ньому були присутні тільки п'ятеро членів при необхідних шести. В результаті 8 червня Київський окружний адміністративний суд скасував підсумки конкурсу.

"Це стало недоброю українською традицією - відбирати частоти у тих телекомпаній, які не відповідають ідеологічним стандартам переможців", вважає директор української філії Інституту СНД

Для U.A. Inter Media Group, що володіє в тому числі найбільшим українським телеканалом Інтер, отримані у січні частоти не мають великого значення. Тоді як для 5 каналу і TBi - це питання виживання. Невипадково телеканали, взявши в союзники ТРК Чорноморська, пішли на крайні заходи, представивши нинішнє зіткнення інтересів з UA Inter Media Group як гоніння на демократію і загрозу свободі слова. Правда, експерти вказують, що аудиторія 5 каналу і TBi занадто мала, щоб представляти реальну загрозу владі.

"Звичайно, не можна сказати, що тут немає політичної складової, - заявив Ъ директор української філії Інституту СНД Володимир Корнілов. - Це стало недоброю українською традицією - відбирати частоти у тих телекомпаній, які не відповідають ідеологічним стандартам переможців". Як нагадав експерт, на початку правління Віктора Ющенка в 2005 році "помаранчева влада" також відбирала частоти у телеканалів, які не демонстрували лояльність. "Тепер це торкнулося каналів, які рік тому, будучи провладними, не зовсім законно отримали свої частоти", - констатував пан Корнілов.

***

У рубриці Огляд преси статті із закордонних ЗМІ про Україну публікуються без купюр і змін. Редакція не несе відповідальності за зміст даних матеріалів.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Loading...

Корреспондент.net в соцмережах