Головна
 

Бізнес в Україні очима американського правосуддя

12 червня 2001, 13:46
0
5

У США розпочато слідство по факту дачі хабара в розмірі 1 мільйон доларів американською компанією «Central European Media Enterprises» українським офіційним особам з метою одержання ліцензії на телемовлення, пише Реймонд Боннер на сторінках "The New York Times". Далі журналіст знайомить американського читача з "особливостями національного бізнесу" на український лад - основними персонажами виступають Олександр Волков, Вадим Рабінович, Борис Фуксман...

У США розпочате слідство по факту дачі хабара в розмірі 1 мільйон доларів американською компанією «Central European Media Enterprises» українським офіційним особам з метою одержання ліцензії на телемовлення.  Компанія «Central European Media Enterprises» належить Рональду С. Лаудеру, великому підприємцю і колишньому кандидату на посаду мера Нью-Йорка.

Поки прокурор Мангеттена Мері Джо Вайт складала список присяжних засідателів і розсилала їм повістки в суд, прокуратура початку вивчення близько 6 000 сторінок документів «Central European Media Enterprises», заснованої Лаудером 1991 року, як перший крок на шляху створення власної медіа-імперії в Європі. Зараз компанії належать телевізійні станції в декількох країнах Центральної і Східної Європи.

У запиті, спрямованому у Федеральний окружний суд у Нью-Йорку торік, прокурор Вайт просила надати їй корпоративні документи «Central European Media» для розслідування факту "незаконних платежів українським чиновникам" з боку компанії Лаудера в порушення американського закону, який забороняє компаніям США давати хабара іноземним юридичним і фізичним особам. Лаудер підкорився рішенню суду і передав усі необхідні документи.

Платежі, що викликають інтерес прокуратури, мали місце в 1996 р. після того, як відповідна українська держструктура надала потенційно суперприбуткову ліцензію фірмі Лаудера, незважаючи на те, що український парламент наклав мораторій на видачу нових ліцензій.

Лаудер через свого представника заявив про те, що він не порушував ніяких законів, і будь-яке розслідування лише підтвердить його правоту.

Лаудер, основний фінансист Республіканської партії США, який зібрав $100 000 для інаугурації президента Буша, мешкає в Нью-Йорку і є президентом Музею сучасного мистецтва. Він був послом США в Австрії і високопоставленим чиновником міністерства оборони при президенті Рейгані. Донедавна Лаудер також очолював Конференцію президентів найбільших американських єврейських організацій, яка справляє помітний вплив на близькосхідну політику США.

Крім того, Лаудер веде активну філантропічну і комерційну діяльність у Центральній Європі з часу закінчення холодної війни. Він є президентом і власником контрольного пакета акцій зареєстрованої на Бермудських островах «Central European Media», штаб-квартира якої розташована в Лондоні.

В Україні через свою дочірню компанію «Central European Media» контролює найпопулярніший загальнонаціональний канал «Студія 1 + 1».

Американську прокуратуру цікавлять дві операції, які стосуються інвестицій «Central European Media» в Україні. По-перше, платіж компанією Лаудера $1,2 мільйони двом ліванським бізнесменам, які проживають в Україні - вони потім передали ці гроші членам Національної Ради України по телебаченню і радіомовленню.

За словами одного з людей, які мають відношення до цієї справи, платежу передували дві зустрічі Лаудера з українськими партнерами в Амстердамі наприкінці 1996 р.

Лаудер став цікавитися можливістю придбання телевізійної ліцензії в Україні наприкінці 1995 р. Того самого року він зустрівся в Нью-Йорку з Олександром Волковим, головним радником президента України Леоніда Кучми для обговорення ділових можливостей. Перші контакти Лаудера і його представників з Волковим були невдалими. "По суті, Волков послав мене до дідька", - написала Лінда Дженсен, директор по розвитку «Central European Media» у своїй доповіді в грудні 1995 р.

За її словами, Волков заявив, що "у C.M.E. немає жодного шансу" на одержання ліцензії. Тим часом, Волков порадив Лаудеру об'єднати свої зусилля з новою на той час

телекомпанією «Студія 1 + 1», яка належала Вадимові Рабіновичу і Борисові Фуксману, відомим і впливовим у Києві людям. Менш відомі зв'язки цих людей з російською організованою злочинністю, про що заявляють ФБР і європейські силові структури. Лаудер пристав на пораду Волкова.

Рабинович, який більше не володіє акціями «1 + 1», заперечував свої зв'язки з російською мафією. Фуксман не відповів на послані йому електронною поштою питання про придбання ліцензії і зв'язки зі злочинним світом, хоча його помічник підтвердив одержання пошти.

У доповіді ФБР про діяльність російської організованої 

злочинності на території США від 1994 р. говориться про те, що Фуксман займається контрабандою золота і великих розкрадань, а його фірма в Німеччині - частина міжнародної мережі організованої злочинності. Фуксману заборонений в'їзд на територію США.

У відношенні Волкова йде слідство у Бельгії й Україні – йому інкримінується відмивання грошей і корупція. Він, так само як і Фуксман, - персона нон грата в США, де його звинувачують у здійсненні фінансових операцій для російської організованої злочинності.

Волков, як член українського парламенту, має депутатський імунітет і заперечує свою провину, говорячи, що слідство у його відношенні мотивоване політичними причинами. В одному з інтерв'ю він відкинув саму тезу про одержання доходів від продажу ліцензій, заявивши: "Я що, дурень?".

Крім Фуксмана і Рабіновича, були також і інші, «невидимі» власники акцій «1 + 1». В одному зі своїх факсів у квітні 1996 р. пані Дженсен визначає акціонерів «1 + 1» як "надзвичайно могутніх" людей, імена яких вона "не може назвати в цьому документі".

За деякими оцінками, «Central European Media» зараз належить 60% акцій «1 + 1», Фуксману – щонайменше, 30% .

Як стверджують нью-йоркські адвокати «Central European Media», «Debevoise & Plimpton», тоді, коли Лаудер входив у пай з Фуксманом і Рабіновичем, йому нічого не було відомо про своїх партнерів.

У своїй 20-сторінковій доповіді адвокати говорять про те, що 

контакти Лаудера з Фуксманом і Рабиновичем цілком виправдані, тому що ці люди були порекомендовані йому Волковим, якого адвокати називають "гарячим прихильником вільного підприємництва".

В остаточному підсумку, адвокати дійдуть висновку про те, що «Central European Media» не здійснювала ніякої протиправної діяльності. За словами «Debevoise & Plimpton», компанія не могла передбачити можливості незаконних дій з боку «1 + 1».

Нацрада з телебачення і радіомовлення України видала ліцензію «1 + 1» не тільки всупереч оголошеному парламентом мораторію, а ще й але з умов браку кворуму: голосувало 4 замість 6 членів ради - мінімальної кількості за законом.

За кілька днів після видачі ліцензії «Central European Media» переказала $1,4 мільйони на рахунок белізької компанії «International Teleservices» - це друга фінансова операція C.M.E., яка цікавить прокуратуру.

Як випливає з другого документа C.M.E., непрямими власником белізької компанії було "чимало високопоставлених українських чиновників". Третій документ свідчить про те, що «International Teleservices» виплатила ту саму суму німецької компанії «Innova», яка належить Фуксману, а «Innova», у свою чергу, від імені «1 + 1» заплатила належні (за ліцензію) гроші. За даними американських і німецьких силових органів, «Innova» - частина російської організованої злочинності. 

Поки неясно, чому використовувався саме такий манівець переказу грошей і хто конкретно брав  участь у цій фінансовій операції. Очевидно інше: $1,4 мільйони – явно забагато для придбання однієї ліцензії.

Співробітників «Central European Media» із самого початку тривожила отримана ними ліцензія, тому вони вдалися до послуг двох київських адвокатських контор. Як випливає з документів C.M.E., обидві контори визнали "потенційний ризик", що його несе в собі ліцензія. За тиждень, Волков одержав офіційного листа з міністерства юстиції України, який підтверджує дійсність ліцензії.

Федеральна прокуратура США, що почала розслідування після серії позовів про законність видачі ліцензії, вивчає документи вже близько року, і наскільки вона просунулася в цьому, поки невідомо...

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Loading...

Корреспондент.net в соцмережах