Головна
 

Dіe Zeіt: Передвиборча програма телепередач на 'Інтері'. Схвалено СДПУ(о)

2 квітня 2002, 12:44
0
8

В Україні партії фінансують засоби масової інформації - і всіляко зазіхають на свободу друку, пише Уте Мейер у своїй статті про телекомпанію "Інтер" - популярний український телеканал. І незважаючи на те, що заснований п'ять років тому телеканал сьогодні випускає програми, які мають найвищий глядацький рейтинг, політична спрямованість "Інтер" залишається вкрай однобічною, відзначає автор.

"Ти хочеш моєї смерті"? - кричить редактор служби новин, коли зауважує, що журналіст пропустив прес-конференцію Віктора Медведчука. Страх не награний. Знімальна група негайно вирушає в дорогу, щоб відзняти хоча б кілька кадрів. У редакції розуміють, що якщо вона пропустить зустріч соціал-демократів, то наслідком цього може стати зменшення зарплати чи звільнення - а, може, і ще щось гірше.

Зараз тиск особливо великий. 31 березня в Україні пройдуть вибори. Телекомпанія "Інтер" - найулюбленіший телеканал у країні. Заснований п'ять років тому, він сьогодні випускає програми, які мають найвищий глядацький рейтинг. Телеканал устаткований найсучаснішою технікою і має власних кореспондентів у Кабулі, Москві і Нью-Йорку. Гарні передумови для різноманіття матеріалів.

Ні для кого не таємниця, що телеканал фінансують впливові бізнесмени, багато хто з яких - члени СДПУ(о)
Однак, у дійсності політична спрямованість "Інтер" - однобічна. Ні для кого не таємниця, що телеканал фінансують впливові бізнесмени. Багато хто з них - члени Соціал-демократичної партії (об'єднаної), скорочено - СДПУ(о). У зв'язку з нестачею рекламодавців приватне телебачення України змушено фінансувати себе з інших джерел. Найголовніші кредитори - це партії. СДПУ(о) - це лідер на ринку засобів масової інформації. Поряд з "Інтер" вона контролює регіональні телеканали, щоденні газети і журнали. Її голову Медведчука і його соратника по партії Григорія Суркіса зараховують до "великої сімки" українських можновладців.

Один з тих, хто наважується на відкриту критику, - це Іван Лозовий, президент неурядового Інституту державності і демократії. Він подав скаргу на "Інтер" до Ради з питань телебачення і радіомовлення в Києві - і надав список потворно-комічних прикладів того, як вірний партії телеканал обсмоктує несуттєві подробиці партійного життя.

Так, 22 жовтня 2001року в основній програмі новин розповідали про улюблений вид спорту дніпропетровських лідерів СДПУ(о) - моржування. 7 листопада темою дня став новий веб-сайт партійного лідера. У Лозового є серйозні статистичні дані про те, наскільки нерівно розповідає "Інтер" про партії. Спогади про давні радянські часи завжди бадьорі.

Політики, що протистоять СДПУ(о) й інших партій олігархів, з'являються на екрані рідко і показують їх винятково в негативному світлі. Наприклад, над Віктором Ющенком, який з 1999 до 2001 року був прем'єр-міністром України, регулярно глузують. Брудні кампанії стосовно політика-реформатора - це гарний тон.

Репортер "Інтер" розповідає, які інструкції вона одержала, перш ніж розпочати роботу на каналі: "Не давай інформації про Ющенка. Нам про нього потрібно тільки погане чи смішне".

"Кого не любимо, того не знімаємо"!

Із щоденної роботи "Інтер" видно, як Медведчук, Суркіс і Ко забезпечують всюдисущість "своєї" партії. Почесного голову каналу Олександра Зінченка - голову фракції СДПУ(о) - показують по телеканалу регулярно. Його прес-секретар також відповідає за роботу з громадськістю на "Інтер". Знов і знов Зінченко дає каналу інтерв'ю - привілей для будь-якого політика, зокрема голови "парламентського комітету зі свободи друку".

На щотижневій конференції головний режисер висловлює своє невдоволення: "Ти відповідаєш за смішний фільм про прем'єр-міністра? – гримне він на молодого оператора, що тут довго не з'являвся. - Будеш одержувати на десять відсотків менше". Розгублене мовчання. Те, чого не знав новенький: він погано зняв главу уряду Анатолія Кінаха - той, щоправда, не є соціал-демократом, але "Інтер" дивиться на нього, як на товариша, оскільки телеканал не хоче псувати з ним стосунків.

Журналісти "Інтер" завжди тримають у голові партійне замовлення. Під час свята, у якому брав участь мер Києва Олександр Омельченко, супротивник СДПУ(о), репортер сказав оператору: "Не знімай цього, ми його не любимо"! "Нашій країні не вистачає зваженої критики ", - вважає репортер Олексій Степура, який працює на західні телекомпанії. "Місцеві колеги куплені повністю. І вони бояться піднімати незручні питання".

Журналісти "Інтер" завжди тримають у голові партійне замовлення
Зараз Олексій працює на Бі-бі-сі, прагнучи знайти приховані причини вбивства журналіста Георгія Гонгадзе. Гонгадзе робив репортажі про корупцію в уряді й у листопаді 2000 року був знайдений у лісі обезголовленим. Але для "Інтер" й інших українських телекомпаній справа Гонгадзе - це не тема. Ніхто не зважується виступити проти точки зору слідчих органів.

Психотеррор, безробіття і багато чого іншого загрожує тим, хто намагається розкрити таємницю можновладців. За даними міжнародної організації "Репортери без кордонів", протягом останніх десяти років в Україні було вбито не менше 18 журналістів: їх розстрілювали, вішали, забивали до смерті чи ж вони потрапляли в автомобільні аварії. Жодна справа не розкрита. Залякування перетворилося в систему, розповідають у тому числі і редактори "Інтер".

 

До цивілізованих методів, щоб закрити рота журналісту, відносяться справи щодо образи честі і гідності, штрафи чи розслідування податкової поліції. Політика не зупиняється перед закриттям ЗМІ: протягом останніх тижнів під час передвиборчої боротьби була відімкнена одна радіостанція, закриті одна інтернет-газета й один місцевий телеканал. "Інтер" безпосередні погрози і накази головних редакторів і партійних активістів однак не потрібні зовсім. Тут править бал самоцензура: журналісти підкоряються, оскільки в них немає ніякого вибору, тільки сильний страх. Але критичні питання цікавлять і їх.

З цікавістю деякі з редакторів запитували про свободу друку в Німеччині: "Чи існує така взагалі? Чи дійсно ви не залежите від ваших політиків і великих грошей"?

Автор цієї статті два місяці пропрацювала на телеканалі "Інтер".

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Loading...

Корреспондент.net в соцмережах