Головна
 

ЧН: Хто грає на трубі

1 травня 2006, 12:35
0
8

Гучна історія з бенефіціаріями "української" частки у швейцарському трейдері RosUkrEnergo, яка з цього року монопольно постачає Україну імпортним газом, мала найнесподіванішу розв’язку, пишуть Світлана Степаненко й Олексій Гривач, журналісти російського "Часу новин".

"Газпром", ФСБ і МЗС Росії, а також влада України в повному складі демонстрували повне незнання того, хто є бенефіціарієм австрійської фірми Centragas Holding, яка володіє 50% акцій RUE. Однак вчора газета "Вісті", що входить у холдинг "Газпром-медіа", опублікували імена цих персон.

Вона опублікувала дані аудиту RosUkrEnergo за 2004-2005 рр, проведеного PriceWaterhouseCoopers, згідно з яким - це українські бізнесмени Дмитро Фірташ (90%) і Ігор Фурсін (10%). Відповідно, якщо брати бізнес RUE вцілому, то перший може розраховувати на 45% прибутку, другий - на 5%. Наскільки відомо, за 9 місяців минулого року трейдер заробив близько 500 млн доларів, за рік же, як вважають експерти, сума повинна була зрости мінімум до 700-800 мільйонів.

Публікацію імен бенефіціаріїв, що приховувалися від громадськості півтора роки, супроводжували відразу кілька важливих подій і таємничих збігів, які можуть пролити світло на причини того, що сталося(мало хто вірить у випадковість появи скандальної інформації у виданні, яка зачіпає інтереси його "газового" власника). По-перше, в Україні відбувається черговий акт драми про розподіл влади між президентом Віктором Ющенко, лідером "помаранчевої революції" Юлією Тимошенко і лідером партії "Регіони України", яка перемогла на парламентських виборах, Віктором Януковичем. А газова карта є одним з головних козирів у цій грі як у фінансовому, так і в політичному плані. По-друге, кілька днів тому з"явилася непідтверджена (але і не спростована) інформація про намір Мін’юсту США провести розслідування щодо RosUkrEnergo. Слідчі дії могли зашкодити бізнесу не тільки RUE, але і самому "Газпрому".

По-третє, ще в понеділок голова правління компанії Raiffeisen International (номінальний власник акцій RosUkrEnergo) Герберт Степич у Клубі економічних публіцистів у Відні заявив, що як тільки реальні власники стануть відомі, Raiffeisen Investment розлучиться з пакетом. "Коли на початку 2004 року RI приступила до керування чужим майном за дорученням довірителя, це було цілком звичайною угодою. Але потім нас захопив вир дискусій навколо виборів в Україні", - цитує його австрійська Der Standard. Крім того, він підкреслив, що весь цей час власники були відомі владі Росії і України .Усіх їх було перевірено експертами, і не виявлено ніяких кримінальних слідів і зв"язку з паном Могилевичем (Семен Могилевич, авторитетний бізнесмен, оголошений у міжнародний розшук американськими правоохоронними органами. - Ред.). Спецслужби України і Росії весь час знали, хто є власником компанії", - повідомив Степич. Вчетверте, публікація в " Известиях " стала не занадто приємним сюрпризом для керівництва "Газпрому". Зазначимо, що нині "Газпром-медіа" належить не газовому монополісту, а його дочірньому Газпромбанку, менеджмент якого часто приймає самостійні рішення.

RosUkrEnergo була заснована восени 2004 року (коли вже було зрозуміло, що команда Кучми не буде керувати Україною) на паритетних умовах "Газпромбанком" і австрійською Raiffeisen Investment. У 2005 році компанія була оператором постачань туркменського газу в Україну (у рамках контракту "Нафтогазу" і "Туркменгазу" на 36 млрд кубометрів), а також мала невелику квоту на експорт газу в Європу. У ніч з 3 на 4 січня 2006 року, коли RUE стала ексклюзивним постачальником середньоазіатського газу (близько 58 млрд кубометрів) в Україну. Отримала від "Газпрому" квоту на експорт до 20 млрд кубометрів, а також право користування українськими підземними сховищами. Крім того, швейцарський трейдер став співзасновником з "Нафтогазом" спільного підприємства "Укргазенерго", яке у поточному році повинно доставити промисловим споживачам у країні близько 32 млрд кубометрів. І в такий спосіб одержить майже весь платоспроможний ринок кінцевого споживання в Україні. Усе це дозволить RUE збільшити обіг до 10 млрд доларів, а прибуток до 1-1,5 млрд доларів.

Змінювалася і позиція президентської команди щодо RosUkrEnergo. Глава "Нафтогазу" Олексій Івченко (ставленик Віктора Ющенко) весь минулий рік збирався викупити 50-процентну частку. Але цього року він є завзятим захисником RUE від нападок опонентів на чолі з Юлією Тимошенко. Нічого поганого про нову схему постачань газу в Україну не дозволяє собі говорити і сам Ющенко. Хоча Дмитро Медведєв ще взимку привселюдно заявив про бажання бачити другим акціонером RUE "Нафтогаз", а сам "Газпром" надто швидко прийняв рішення забрати 50-процентну частку у Газпромбанку на свій баланс.

Фігура пана Фірташа є занадто одіозною і не зовсім прозорої, для того щоб обілити образ RosUkrEnergo в очах громадськості. У його біографії простежуються зв"язки з бізнесами-структурами, що, як вважається, входять в імперію Семена Могилевича. Зокрема, він є президентом компанії Highrock Properties Ltd, "дочки" ізраїльської Highrock Holdings. До того ж участь Дмитра Фірташа у розподілі прибутку RosUkrEnergo підтвердила підозру, що Raiffeisen діє в інтересах тієї ж групи, що заснувала угорську компанію EuralTransGas (вона займалася постачаннями туркменського газу в Україну до RUE). Він був представником цієї компанії в державах Середньої Азії, а також організовував постачання українських товарів за рахунок оплати за туркменський газ.

Більш того, ETG наприкінці 2002 року фактично витиснула з цього ринку "Ітеру". А пакет угод між "Газпромом" і "Нафтогазом", що закріпив нового оператора в схемі постачань, був підписаний при особистій участі Віктора Ющенко, який займав тоді посаду прем’єра України.

Усе це свідчить про те, що більше всіх постраждає від опублікування "українських" бенефіціаріїв RUE саме президент країни. Йому і раніше було не просто відбивати атаки супротивників, а зараз стане і взагалі нестерпно. У секретаріаті українського президента вчора зробили дивну заяву. " Прес-служба президента 26 квітня звернула увагу на публікацію видання "Вісті", зокрема на статтю про нібито причетність громадян України до RosUkrEnergo з посиланням на звіт міжнародної аудиторської компанії PricewaterhouseCoopers", - відзначили в прес-службі Віктора Ющенко і пообіцяли використати усі правові шляхи для отримання офіційних документів, на які посилається газета.

Радник глави "Нафтогаза" Іван Дияк заявив вчора "Часу новин": "Поки не оприлюднені офіційні результати розслідування щодо власників акцій RosUkrEnergo, рано робити будь-які висновки. На сьогоднішній день, за відсутності чітких документальних підтверджень, ця стаття складає враження вільних роздумів".

Не варто забувати, що вже RosUkrEnergo створювалася за особистої участі Віктора Януковича, який виступав у ролі прем’єра (підписував постанову про передачу RUE функцій постачальника туркменського газу) і наступника Леоніда Кучми.

У звя‘зку з цим найбільше виграє від усіх цих публікації прізвищ Фірташа і Фурсіна саме Юлія Тимошенко, яка запекло критикувала RosUkrEnergo. І тепер одержала зайвий козир для подальшої політичної полеміки.

Серед тих, хто програв, як це не парадоксально, знаходиться і сам "Газпром", який має пояснити яким чином два не самих ідеальних бізнесмена стали партнерами кандидата на роль "глобальної енергетичної корпорації" у багатомільярдному стратегічному проекті. Тим більше, що напади на підписані в січні угоди, які у російському концерні вважають великим завоюванням своєї експортної стратегії, тепер тільки посиляться. А у випадку обрання Юлії Тимошенко прем"єром можуть перетворитися у справжній тиск.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Корреспондент.net в соцмережах