Головна
 

Ъ: Україна домінує в російському телевізійному просторі

Корреспондент.net, 11 квітня 2007, 15:35
0
4

Україна домінувала в російському телевізійному просторі і стала головною темою тижня в новинах федеральних каналів і їхніх підсумкових програм, пише Орина Бородіна, КоммерсантЪ, РФ.

Але на відміну від подій грудня 2004 року, коли на Майдані бушувала "помаранчева революція", інтерес аудиторії, судячи з рейтингів, був трохи менше. Що і зрозуміло: тоді росіяни з великою увагою стежили за подіями в сусідній Україні, де вперше на пострадянському просторі масові мітинги, що тривали не один місяць і транслювалися на увесь світ, переломили ситуацію і вирішили результат президентських виборів.

Здавалося б, розпуск української ради (указ про це президент України Віктор Ющенко підписав пізно ввечері 2 квітня) - подія внутрішньополітична. Але завдяки активним зусиллям російських федеральних каналів вітчизняна телеаудиторія реагувала на нього досить чуйно.

Правда, починали телеканали досить кволо й у перший день сповіщати росіян про події на Україні не поспішали. Незважаючи на те що повідомлення про розпуск ради на шпальтах інформагентств з’явилися 2 квітня після 21.30, у випуску "Сегодня" на НТВ у 22.00 ця новина стала далеко не першою - про неї взагалі повідомили тільки ближче до кінця випуску (її частка склала близько 10%). Анонс спеціального випуску "Вестей" на каналі "Россия" з’явився під час серіалу "Мой генерал", але переривати його на каналі не стали, дочекавшись закінчення, і тільки через годину з лишком,о 23.10, "Вести" з новиною про розпуск ради вийшли в ефір. Цей спецвипуск зібрав максимальну частку серед всіх інформаційних програм за тиждень і одну із найбільш помітних для всіх проектів каналу "Россия" на тижні - 25,3% при високому рейтингу 7,4% (у "З" такої частки по країні не було дуже давно).

На "Першому каналі" спецвипусків про події на Україні робити не стали, а про розпуск ради повідомили в плановому нічному випуску новин - тільки о 23.30. Його показники були для каналу звичайними - частка близько 18%.

Але потім ситуація почала помітно змінювтися. У першу чергу це стосується позиції двох російських держканалів. У 2004 році "Первый канал" при висвітленні подій на Майдані займав відверто агресивну й абсолютно однобічну позицію. Представників "помаранчевих" у програмі "Время" тоді таврували ганьбою, а ведучий Михайло Леонтьєв у "Однако" улаштовував п’ятихвилинки ненависті (один раз він договорився до того, що прирівняв Віктора Ющенка до фашистів), унаслідок чого влада України заборонили йому в’їзд на територію країни. Канал "Россия", навпаки, намагався тоді зберігати нейтралітет і, як говорили керівники ВГТРК, "дзеркалив" ситуацію, не переходячи до відвертої пропаганди. Тепер же ролі були розписані по-іншому.

"Первый канал"

"Первый канал" немов підмінили: його ведучих і кореспондентів було не впізнати. І в новинах, і в програмі "Время" події на Україні коректно іменували "двовладдям", "парламентською кризою", "політичним протистоянням", показуючи представників усіх політичних сил - ні Віктора Ющенка, ні ЮліюТимошенко тут уже не "обкладали". Пріоритет прихильників Віктора Януковича, звичайно, відчувався, хоча і не так глобально, як це можна було припустити. Не біснувався в ефірі і Михайло Леонтьєв, що присвятив подіям на Україні всього один випуск "Однако". При цьому програма "Время" на минулому тижні мала рейтинги вище звичайного і ввійшла до числа найбыльш рейтингових проектів каналу із середньою часткою 22-24% (рейтинг у районі 9%), що перевищує середньодобові показники "Первого".

Тихо було й в ефірі суспільно-політичного шоу "Судите сами", де в четвер Україна стала головною темою. Але в програмі абсолютно не було ніякого накалу, традиційного для цього формату, оскільки в ефір запросили лише тих політиків (як українських, так і російських), що не підтримували розпуск ради і політику президента Ющенка. Єдиним учасником, що намагався хоч якось висловити альтернативну думку, був член УПС Борис Надєждін. З огляду на все, такий однобічний підхід російська аудиторія саме і не оцінила, і рейтинги шоу були помітно нижчі звичайного: частка всього 16% при рейтингу 2,1%.

А от програма "Времена" Володимира Познєра на "Первом", навпроти, одержала досить помітний для себе рейтинг. Останнім часом ця недільна суспільно-політична програма отримувала скромні цифри, і сама дискусія в її рамках стала якось зводитися на нанівець, залишаючись майже непомітною телевізійною подією. Цього разу пан Познєр і його гості представили дуже зважені і різнобічні погляди на політичні події на Україні, і навіть думки затятих прихильників політичної лінії Кремля, політологів Сергія Маркова й Андраніка Міграняна, виявилися затьмареними в загальній досить глибокій розмові про майбутнє України. Як наслідок - помітний інтерес аудиторії: частка 17,1% при рейтингу 5,3% (таких високих показників у "Времен" не було вже останні кілька місяців). Володимир Познєр активно конкурував з ювілейним концертом радіостанції "Маяк", що припав на той самий час на каналі "Россия" (рейтинг 4,9% і частка 17,4%) і детективним серіалом "Бухта Филлипа" (рейтинг 5,2%, 15,4%). В обох випадках "Времена" були трохи попереду.

"Росія"

Телеканал "Россия" цього разу був повною протилежністю "Першому каналу" і самому собі зразка 2004 року навіть з урахуванням свого державного статусу. Весь тиждень в ефірі двадцатидобових "Вестей" тема України була першою і головною (канал не відступив від неї навіть у день звільнення англійських моряків з іранського полону - ця подія стала головною і на НТВ, і навіть у програмі "Время"). Ведучі новин Марія Сіттель і Дмитро Кісєльов старанно вимовляли полум’яні тексти, і по нагнітанню пристрастей перевершували один одного. За версією "Вестей", на Україні було прийнято "фатальний указ", після чого країна опинилася в "атмосфері безвідповідальності і плутанини", а потім "усе більше і більше занурювалася в хаос".

У п’ятницю з написаного для пані Сіттель тексту, з відповідним висловлюваннями що зачитувалися ведучою в ефірі "Вестей", випливало, що на Україні вже "розкол суспільства, церкви і партій наближається до апогею" (про те, чи вважають так самі українські громадяни, російський держканал нічого не повідомляв), при цьому активно вживалися словосполучення "державний переворот", "силовий варіант", "чутки про надзвичайний стан". Не відставав і пан Кісєльов, що у кожному випуску "Вестей" і в "Вестях недели" вимовляв полум’яні монологи-коментарі, викриваючи політику Віктора Ющенка й образ українського президента, що зневажливо іменувався "цей революціонер", "помаранчевий президент", "набожний демократ при повному саморуйнуванні", що до того ж прийшов на великодню службу в "золотавому костюмі" (хоча в реальності костюм був коричневий з відливом). А Юлію Тимошенко в одному з коментарів Дмитро Кісєльов запросто назвав "Юля" (цікаво, чи припустимо когось з російських політиків, нехай і опозиційних, в інформаційному ефірі іменувати "Вова", "Міша", "Гарік", "Боря", "Сєрьожа"?!). Примітно, що ще зовсім недавно пан Кісєльов працював на Україні і неодноразово з захопленням відгукувався про її демократію.

Відрізнився на "России" і новий ведучий "Вестей", який був власкором каналу в США Костянтин Семін. З погляду рейтингів його дебют був помітним і вдалим - спецвипуск "Вестей" 2 квітня одержав самі високі показники на тижні. Як ведучий інформаційних програм пан Семін має гарні перспективи, якщо зменшить запал у розміщенні пропагандистських акцентів. У середу в нічному випуску "Вести+" пряме включення з одним з лідерів українських комуністів Костянтин Семін закінчив підбадьорливо: "Тримайтеся!" Така відверта реакція ведучих у бесіді з гостем викликає подив з погляду припустимого в інформаційному форматі.

Утім, усі ці інформаційні перекручування і нагнітання пристрастей (у такий спосіб держканал відбивав політику російської влади стосовно України) якогось примітного приросту рейтингам "Вестей" не принесли. Середня частка головних новин змінилася не сильно, аудиторія дивилася їх як завжди - частка 16-17% при рейтингу 6-7%. А "Вести недели", що були присвятили українській темі аж два великих сюжети, і пряме включення Дмитра Кісельова з київського Майдану одержали рейтинги навіть нижче, ніж на минулому тижні - 5,5% з часток 13,4%.

НТВ

В інформаційних програмах НТВ усе-таки зберігається традиція нейтрального висвітлення політичних кампаній. Новина з України вже в середині тижня була далеко не першєою і не головною у випусках "Сегодня", подача інформації була в основному з усіх регіонів країни, а в ефірі з’являлися різні за поглядами українські політики. Показники вечірніх випусків "Сегодня", для яких традиційно цільова увага аудиторії, були вище середньої частки НТВ (від 15 до 18%). Варто відзначити і програму " К барьеру!" Володимира Соловйова, що також була присвячена Україні: тут актуалізація обговорюваної події (останнім часом це шоу усе більше сповзає до імітації дискусії, і його теми часто далекі від актуальних) знайшла відображення й у рейтингах. Показники " К барьеру!" були також вище звичайних не тільки в Москві, але і по країні в цілому, до програми спостерігався цільовий інтерес глядачів. Цілком динамічну дискусію Бориса Нємцова і Костянтина Затуліна дивилося майже 12% телеаудиторії (рейтинг вище 3%). За останні місяці ці цифри - дуже непоганий результат для програми " К барьеру!".

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Loading...

Корреспондент.net в соцмережах