Головна
 

Ъ: Росії перекривають телеканали впливу

17 жовтня 2008, 09:28
0
14

РТР, "Перший канал" і РЕН ТВ можуть зникнути з українських кабельних мереж, пише Володимир Соловйов у сьогоднішньому номері газети Коммерсантъ.

Після 1 листопада російські телеканали можуть припинити своє мовлення в українських кабельних мережах. Цього домагається Національна рада телебачення і радіомовленню України, яка звинуватила закордонні канали в численних порушеннях. Під удар потрапили провідні російські телекомпанії, такі як Первый канал. Всемирная сеть, РЕН ТВ та РТР-Планета - їх перестали транслювати в ряді українських регіонів. Спостерігачі й дистриб’ютори російської телепродукції впевнені, що українська влада навмисне витісняє електронні ЗМІ Росії зі свого медіапростору.

Гра в ящик

З початку поточного місяця провідні російські телеканали потрапили під пильну увагу української влади. За останні тижні чиновники Національної ради телебачення і радіомовленню (НРТР) України неодноразово висловлювали численні претензії стосовно  закордонних телеканалів, які транслюються на території країни через кабельні мережі. Все почалося з того, що 1 жовтня цей орган зобов'язав провайдерів припинити мовлення тих закордонних каналів, телепродукція яких потребує адаптації до українського законодавства. Серед неадаптованих опинилися відразу чотири російські телеканали: "Первый канал. Всемирная сеть", РЕН ТВ, "РТР-Планета" та TVCI (міжнародна версія "ТВ-Центр"). Варто зазначити, що днями  замглави НРТР Ігор Курус ще раз нагадав, що до 1 листопада з переліку програмних продуктів всіх українських провайдерів кабельного телебачення будуть вилучені неадаптовані до українського мовлення російські телеканали. За його словами, від трансляції перерахованих вище каналів уже відмовилося близько 60% провайдерів країни.

Керівництво НРТР заявляє, що причиною жорстких заходів стало регулярне порушення телеканалами закону "Про телебачення й радіомовлення", прийнятого два роки тому. Зокрема , у Національній раді стверджують, що не всі закордонні канали оплачують рекламу на території України, дотримуються законів про авторські та суміжні права, а також про суспільну мораль. "Наша логіка дуже проста. Погляньте: до українських каналів пред'являються вимоги виконувати біля двадцяти законів, але одночасно ми маємо ситуацію, коли на ринку працюють закордонні компанії, які майже нічого не виконують, - заявив учора "Ъ" глава НРТР України Віталій Шевченко. - Створюються нерівні умови для діяльності компаній, а держава ж  має підтримувати своїх. Крім того, на закордонних каналах з'являється реклама, за яку нам ніхто не платить. А дехто взагалі торгує нашою територією, щоб вигідно розміщувати рекламу".

Про те, яка доля очікує тих, хто не підкориться вимогам НРТР і не адаптується до українських законів, "Ъ" розповів перший зам пана Шевченка Ігор Курус: "Ми за те, щоб всі канали, до яких є претензії, прийняли рішення про адаптацію. Вони повинні транслювати рекламу, що відповідає нашому законодавству, і не повинні транслювати програми, які порушують мораль. Два роки ми постійно просили про те, щоб все це зробили. Зрештою  прийняли рішення: не хочете за законом - будемо вилучати з мереж".

Варто зауважити, що погрози пана Куруса щосили втілюються в життя. Так, Первый канал. Всемирная сеть, РЕН ТВ, РТР-Планета та TVCI вже виключені з пакетів кабельних операторів у Чернігові, Запоріжжі, Львові та Умані. А днями  про намір припинити трансляцію зазначених телеканалів оголосив найбільший український оператор кабельного телебачення компанія "Воля", на частку якого припадає 80% абонентів Києва.

Голоси з телевізора

У керівництві російських телеканалів, які раптово впали в немилість в Україні, здивовані діями української сторони. Більше того, опитані "Ъ" компанії стверджують, що не тільки не одержували жодних претензій з боку НРТР, але й не розуміють, у чому їх зміст. "Офіційних претензій нам не надсилали. І жодні критерії горезвісної адаптації ніде не публікувалися, - заявив "Ъ" гендиректор компанії "Первый канал. Всемирная сеть" Микола Дубовой. – Стосовно цього ми багато разів надсилали запити в НРТР, але відповідей не одержували. При цьому на території України в її кабельних мережах поширюється багато телеканалів, таких як CNN і RTVІ, від яких ніхто не вимагає адаптації".

Замгендиректора ВДТРК Андрій Бистрицький, що курирує міжнародне мовлення, також не зміг пояснити "Ъ", як у його компанії розуміють адаптацію телепродукції до місцевих законів. "Мені важко це пояснити - поцікавтеся в наших українських колег. Під час переговорів з керівництвом НРТР нам говорили про те, що треба дотримуватися українського законодавства, але, як я зрозумів, до нас стосовно цього немає серйозних претензій. Вся справа в тому, що вони бачать якусь правову колізію, і ми зараз перебуваємо в режимі діалогу, щоб знайти вихід із ситуації. На мій погляд , існують різні трактування того, як розглядати закордонний телеканал". Пан Бистрицький запевнив, що його компанія дотримується законів, що стосуються реклами, і все ретельно оплачує.

Суть претензій НРТР не розуміють навіть учасники українського ринку. Наприклад, Анатолій Сальник, директор компанії "Торсат", яка є дистрибутором "Первого канала. Всемирная сеть", "РТР-Планета" і TVCІ, заявив "Ъ", що він не одержував жодного документа за підписом керівників НРТР, у якому би перераховувалися інкриміновані телеканалам порушення. "У 2006 році наша компанія зареєструвалася в НРТР, і ми маємо рішення цього органа про те, що всі телеканали, які ми представляємо, відповідають законодавству. Але починаючи із квітня в Нацради почали з'являтися претензії. Ми їх, чесно кажучи, не розуміємо. Для нас загадка, чому провайдерів змушують виключати неадаптовані, з погляду  НРТР, телеканали, не пред'являючи при цьому жодного  документа з підписом і печаткою", - обурювався пан Сальник.

Зачищення перед бурею

Керівництво телеканалів "РТР-Планета" і "Первый канал. Всемирная сеть" сподіваються, що конфлікт все-таки  буде влагоджено полюбовно й після 1 листопада вони продовжать мовлення на території України. Однак надто пильна увага НРТР до російських телеканалів все-таки  створила чутки про політичне підґрунтя конфлікту. "Ми сподіваємося, що після 1 листопада ми залишимося в кабельних мережах України, - сказав "Ъ" Микола Дубовой. - У іншому випадку ми зможемо розцінювати це тільки як політичну цензуру". Партнер пана Дубового Анатолій Сальник був ще більш відвертим: "Представляючи тут російські телеканали, я займаюся тільки бізнесом. Але коли нас  у чомусь обвинувачують, не пред'являючи конкретних економічних претензій, - я вбачаю в таких речах політичний контекст".

Варто зауважити, що наявність політичної складової визнають і в НРТР. Його глава Віталій Шевченко сказав у бесіді з "Ъ", що Київ не в захоплені від того, як поводяться  російські телеканали під час важливих внутрішньополітичних подій у його країні. "У цій історії присутній політичний аспект, хоча він і не вирішальний. Наприклад , нашим компаніям заборонено показувати суб'єктів виборного процесу в новинах, а у ваших новинах це йде, причому з певними акцентами", - поскаржився пан Шевченко.

Треба сказати, що Віталій Шевченко далеко не перший, хто обурюється інформаційною політикою російських електронних ЗМІ. Навесні цього року серйозні претензії до них пред'явив президент України Віктор Ющенко. 21 березня він навіть провів спеціальне засідання радбез країни, на якому оголосив головною загрозою національній безпеці України "інформаційну експансію іноземних держав". "Проводяться інформаційні психологічні кампанії з  дезінформуванню суспільства з таких питань, як національна єдність, територіальна цілісність, мовне питання, питання культури, релігії, а також євроатлантичні прагнення України. Російські ЗМІ практично повністю окупували Крим і східні області. Це забезпечило їм повне домінування на українських територіях, і вони виключили роботу українських станцій у цьому діапазоні. Мені соромно. Державники такої політики не роблять", - обурювався український президент.

Від НРТР пан Ющенко тоді зажадав терміново розробити план дій з українізації національного медійного простору. Не виключено, що нинішня спроба Нацради зачистити кабельні мережі від російських телеканалів є одним з елементів цього плану. Особливо якщо врахувати, що, як розраховує пан Ющенко, у грудні в його країні пройдуть позачергові парламентські вибори, які мають принципове значення через те, що вже через рік Україна обиратиме нового президента. Мабуть Віктор Ющенко пам’ятає як російські ЗМІ, які мають популярність  в Україні (тільки "Первый канал. Всемирная сеть" покриває 35% її території), всі як один встали на бік Віктора Януковича під час президентських виборів 2004 року.

Проте, Москва не збирається без бою залишати медійний простір України. Вчора МЗС РФ надіслав у Київ лист із пропозицією найближчим часом  провести перемовини для влагодження ситуації. "Наша делегація в складі представників Мінзв'язку й тих каналів, інтереси яких порушені, готова вилетіти в Україну й зустрітися із профільними чиновниками, щоб обговорити всі питання", - заявив "Ъ" глава департаменту країн СНД МЗС РФ Віктор Сорокін.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Loading...

Корреспондент.net в соцмережах