RU
 

Огонек: Свобода слова, схем і грошей

17 червня 2013, 11:32
0
46
Медійний простір України
Фото: Reuters
Восени в медійному просторі України слід чекати серйозних новин

В Україні скандальні новини з життя телебачення нерідко тіснять навіть політичні події, а ньюсмейкерами все частіше стають росіяни, які наразі працюють у Києві, - пише Сергій Мєдніков в російському журналі Огонек.

Новина минулого тижня: Євген Кисельов після майже піврічної перерви повернувся в ефір українського телеканалу Інтер як ведучий з новою програмою, а прес-служба президента Віктора Януковича повідомила, що зірка ефіру хоче отримати українське громадянство.

Інтер - найпопулярніший телеканал країни. У січні 2012 року офіційно змінився власник каналу, олігарх Валерій Хорошковський, який через конфлікт з президентом України змушений жити тепер у Лондоні, продав свою частку газовому королю Дмитру Фірташу і главі адміністрації президента Сергію Льовочкіну.

Євген Кисельов, який очолив компанію Національні інформаційні системи, вже рік як виробляє всі новинні програми для Інтера, а тепер з 9 червня щонеділі веде підсумкову інформаційно-аналітичну програму Подробиці тижня. З дебютним виходом програми в ефір тепер уже явно провладного каналу цікавим чином збіглася офіційна звістка: "Євген Кисельов звернувся до президента з проханням про отримання українського громадянства", - повідомила прес-служба глави української держави.

Євген Кисельов, який очолив компанію Національні інформаційні системи, вже рік як виробляє всі новинні програми для Інтера, а тепер з 9 червня щонеділі веде підсумкову інформаційно-аналітичну програму Подробиці тижня

Насправді все трохи інакше й не так категорично, але ідея нового громадянства не викликає у російського тележурналіста різко негативних емоцій. "Мені набридло, коли то один негідник, то інший називає мене "гастролером "або звинувачує мене в тому, що "я приїхав за довгою гривнею". В Україні я живу досить довго. Хочу, щоб не шепотілися в мене за спиною. Я люблю Україну, мені не байдуже її майбутнє ", - заявив Комерсанту пан Кисельов і не виключив можливість отримання українського паспорту.

В Україні зараз працює багато журналістів з Росії. Це викликає певні ревнощі з боку українських колег і політиків. Журналістам з іноземними паспортами не прощають навіть малої частки того, що можуть дозволити собі українські. Багатьом здається, що "понаїхавші" відбирають робочі місця у не менш гідних місцевих журналістів або як мінімум не переживають за Україну так само сильно, як українці. Іноді це закінчується гучними скандалами.

Остання така історія трапилася наприкінці травня: з телеканалу ТВі звільнили Павла Шеремета, який вів щоденне вечірнє шоу Проти ночi. Колишній генеральний директор каналу Микола Княжицький публічно заявив, що йому не подобається, що "громадянин іншої країни задає українським політикам політичні питання". І навіть звинуватив Шеремета в тому, що той прибув в Україну зі спеціальною місією - втягнути країну в Митний союз.

Як кидають олігархів

На минулому ж тижні генеральним продюсером ТВі призначено ... громадянина Росії Вадима Гарнаєва, який до цього три роки був виконавчим директором каналу Дождь. Рішення не випадкове: власникам ТВі терміново необхідне гучне ім'я (а "людина каналу "Дождь"" в Україні звучить інтригуюче), щоб викрутитися з гучного кримінального скандалу, який тягнеться вже більше місяця: у малопоказній історії замішані російські олігархи, українські чиновники, шахраї з різних країн і навіть судді з Великобританії. Якщо зовсім коротко, то колізія така: в Україні стався класичний рейдерський захват, але не цементного або цегельного заводу, а телеканалу.

ТВі був останнім незалежним і опозиційним по відношенню до влади каналом. Рік тому його почали активно витісняти з кабельних мереж, відібрали ефірні частоти, тиснули через податкові органи. Власник каналу - російський олігарх-утікач Костянтин Кагаловський - більш-менш успішно відбивався від атак, але біда прийшла звідти, звідки її найменше чекали, - від колишніх менеджерів каналу.

Власник каналу - російський олігарх-втікач Костянтин Кагаловський - більш-менш успішно відбивався від атак, але біда прийшла звідти, звідки її найменше чекали, - від колишніх менеджерів каналу

ТВі захопили на світанку. Все було зроблено за канонами класичної рейдерської атаки: з підробкою документів, крадіжкою печаток і здоровилами на всіх виходах і входах в будівлю.

23 квітня в офіс вломилися міцні молодики, замінили охорону, за їх спинами з'явився ведучий телеканалу Артем Шевченко, якого колишній заступник директора з безпеки, такий собі Радченко, призначив новим генеральним директором. Новим "інвестором, але не власником" оголосив себе нікому не відомий до цього Олександр Альтман, уродженець Одеси, який постійно проживає зараз у США, але має бізнес в Україні. За спиною маячив депутат Верховної ради від опозиційної партії Батьківщина і колишній генеральний директор ТВі Микола Княжицький.

- Формально Княжицький від захоплення дистанціюється, посилаючись на заборону лідера Батьківщини Арсенія Яценюка втручатися в ситуацію, але фактично всі питання на каналі розрулює він. Він умовляв журналістів не робити різких рухів. Радченко і Шевченко - його давні підлеглі, Альтман - старий знайомий. Я абсолютно впевнений, що саме Княжицький - натхненник захоплення каналу, і в цьому криється весь комізм і трагедія ситуації, - пояснив Огоньку Павло Шеремет.

Канал ТВі був створений в 2007 році Гусинським і Кагаловським. Точніше, Княжицький через свого знайомого Альтмана знайшов підхід до Гусинського і запропонував тому вкласти гроші в медійний проект в Україні, а Гусинський, у свою чергу, втягнув у проект Кагаловського. У Гусинського був російськомовний канал RTVi, тому в Україні він вирішив робити ТВі. На хвилі ейфорії від помаранчевої революції два нудьгуючих далеко від батьківщини бізнесмена вирішили зробити щось масштабне на кордонах російської імперії.

Формально Княжицький від захоплення дистанціюється, посилаючись на заборону лідера Батьківщини Арсенія Яценюка втручатися в ситуацію, але фактично всі питання на каналі розрулює він

Володимир Гусинський виписав з Москви команду колишніх менеджерів НТВ, включаючи і Євгена Кисельова (саме тоді він з'явився в Україні), Костянтин Кагаловський в проект вкладався грошима. Частки олігархи поділили між собою порівну: 50 на 50, а Микола Княжицький став керівником.

Ідилія, щоправда, тривала недовго. Коли Гусинський вирішив, що Княжицький краде гроші, і відсунув його від управління каналом, той зумів ефектно розколоти олігархічний дует: йому вдалося переконати другого власника, Кагаловського, що це ... Гусинський краде гроші, завищуючи вартість своїх фільмів для ТВі. У підсумку через юридичні та фінансові маніпуляції частка Гусинського з 50 відсотків перетворилася на 1 відсоток, фактично одноосібним власником каналу став Кагаловський, а Княжицький при ньому залишився на посаді гендиректора каналу ще на три роки.

Далі, однак, сумна доля покинутого спіткала вже самого Кагаловського. Юридично це захоплення виглядало наступним чином. У компанії Медіа інфо, яка формально володіє каналом, було два власника - кіпрська компанія російського бізнесмена Кагаловського Wilcox (99 відсотків) і одна фізична особа з 1 відсотком - той самий Радченко. Наявність у частці однієї фізичної особи - вимога українського законодавства, всім зрозуміло, що це фігура номінальна. Однак у квітні ця фігура продала свій 1 відсоток бізнесменові одеського походження Альтману, який на іншу частину акцій - 99 відсотків - нібито отримав довіреність на управління від Wilcox. Довіреність, як він стверджує, прийшла поштою. Далі все просто: отримавши цей "лист щастя", Альтман продав 95 відсотків акцій Медіа інфо своїй структурі, залишивши Кагаловському тільки 5.

Коли Гусинський вирішив, що Княжицький краде гроші, і відсунув його від управління каналом, той зумів ефектно розколоти олігархічний дует

- Чому так вийшло, що мені запропонували стати інвестором каналу? .. Інвестувати в канал можна, маючи певний контроль. Пан Радченко мені продав 1 відсоток. Плюс до цього якимось чином мені передали довіреність на управління підприємством, проведення зборів, напевно були якісь певні домовленості. Я здійснив таким шляхом передачу акцій, - роз'яснював Альтман журналістам.

Реакція звичайно ж послідувала: Кагаловський назвав довіреність Альтмана фальшивкою; в Україну прилетіла директор офшорної компанії Wilcox, громадянка Кіпру Нікія Ортодоксія, яка заявила, що не видавала Альтману ніяких довіреностей, а її підпис підроблений; на Кіпрі почалося кримінальне розслідування. Але канал з рук необачного власника пішов: поки до Києва докотяться наслідки закордонних юридичних вишукувань, предмет суперечки багаторазово перекуплять і переоформлять.

В обманутого олігарха залишається єдина надія: каналом ТВі володіла формально британська компанія і рейдери переписали її на британську ж компанію. Костянтин Кагаловський між тим за паперами британський підданий і може вимагати від Великобританії захистити його власність.

Він це і робить, використовуючи свій вплив і ресурси, щоб покарати кривдників. Вже встановлені всі юристи, які брали участь у підготовці фальшивих документів, 7 червня в Лондоні Високий суд Англії ухвалив рішення задовольнити клопотання компанії Wilcox про притягнення Олександра Альтмана до кримінальної відповідальності за неповагу до суду. Про це Костянтин Кагаловський сам розповів "Огоньку": "Пану Альтману надано два тижні для того, щоб з'явитися до суду і дати пояснення щодо всіх наявних у суду питань. Я, на жаль, не можу коментувати рішення суду, але можу повідомити тільки, що якщо Альтман проігнорує рішення суду, то йому загрожує в'язниця ".

Костянтин Кагаловський між тим за паперами британський підданий і може вимагати від Великобританії захистити його власність.

Дії колишнього директора ТВі Княжицького - це моральний удар для Кагаловського, який довіряв йому безмежно. Той тижнями гостював всією сім'єю у нього вдома на півдні Франції. Кагаловський затверджував всі кошториси витрат, які надавав Княжицький, і навіть врятував його від в'язниці в 2012 році. "Коли податкова інспекція завела на Княжицького кримінальну справу і йому загрожувало тюремне ув'язнення, я особисто попросив Арсенія Яценюка включити Княжицького в передвиборний список від опозиції. Так він став депутатом", - пояснює бізнесмен, який втік з Росії та банально обманутий в Україні.

З моменту захоплення каналу пройшло майже два місяці, але Кагаловський досі не може спокійно про це говорити. Іноді від нервового збудження у нього починають трястися руки: "Не буде другого такого дурня, хто стане собі на збиток фінансувати в Україні опозиційний канал. Не буде такого. Мене намагаються звинуватити в тому, що я хотів продати канал українській владі," Газпрому ", ще чорт знає кому. Все це нісенітниця і брехня. Зараз я просто хочу притягнути до відповідальності шахраїв ".

У той же час доля Альтмана, та й доля Княжицького, мало кого турбує, всіх цікавить, хто ж реально стоїть за захопленням єдиного незалежного від влади українського каналу. У Княжицького при всій його спритності та підступності немає грошей, щоб утримувати канал. Для дрібного бізнесмена Альтмана історія з ТВі - це всього лише можливість отримати задарма актив і спробувати його перепродати, грошей на фінансування ТВі у Альтмана теж немає. Головна інтрига: кому продати? Княжицький вже став робити реверанси в бік влади, його вихованець Артем Шевченко, який ще недавно таврував владу, тепер заявляє, що канал відмовиться від "огульної критики", буде позитивним і почне "давати людям надію".

Дії колишнього директора ТВі Княжицького - це моральний удар для Кагаловського, який довіряв йому безмежно

За однією з версій, за захопленням стоїть перший віце-прем'єр Сергій Арбузов. Він зараз скуповує медійні активи й міг би задивитися на ТВі. А ще кажуть, що нібито керує операцією секретар Ради національної безпеки і оборони олігарх Андрій Клюєв. Неясно, правда, чи діють Клюєв та Арбузов в особистих інтересах або для всієї "сім'ї" президента Януковича? Адже захоплення ТВі може бути лише фрагментом масштабної підготовки до президентських виборів 2015 року.

Експерти бачать певну логіку в такій версії. Влада прибирає до рук розкручений бренд, нібито під тиском Європейського союзу повертає каналу частоти, які у нього забрали в 2012 році перед парламентськими виборами, вливає гроші в устаткування і нові студії. Таким чином, вбиваючи двох зайців - знищуючи опозиційний канал і отримуючи в розпорядження більш-менш серйозний актив. Логіка в цьому правда є, але з вадою: канал і його репутація - це в першу чергу не студії та обладнання, а журналісти. А на знак протесту проти захоплення каналу з ТВі пішли 33 людини - всі основні редактори та телеведучі. А Павло Шеремет написав відкритого листа першому-віце прем'єру, переконуючи того відмовитися від авантюри із захопленням ТВі: "Сергій Геннадійович, ви напевно розумна людина, але поруч з вами багато ідіотів. Вони обманюють вас, розводять як лоха, грають на якихось ваших пристрастях ... Сподіваюся, вам вистачить розуму, щоб зрозуміти, як вас обманюють і в яку авантюру втягують ".

Втім, перший віце-прем'єр не відповів. Зате Княжицький опублікував відкритий лист директорові ФСБ РФ Олександру Бортникову, в якому попросив відкликати до Москви "агента Шеремета" ...

ОТВ - українська версія

Надивившись на ігри акціонерів і влади, українські журналісти намагаються будувати свою професійну долю самостійно. 11 червня 12 відомих тележурналістів, включаючи шістьох колишніх співробітників ТВi, оголосили про створення громадського телебачення.

Вони заснували громадську організацію Громадське телебачення, відкрили сайт, де будуть розміщувати свої програми.

- Нас об'єднує насамперед довіра, це та золота акція, яку втратили майже всі ЗМІ. Ми не женемося за цифрами. Довіра глядачів до нас - найвищий рейтинг, - заявив колишній керівник служби новин ТВі Роман Скрипін.

11 червня 12 відомих тележурналістів, включаючи шістьох колишніх співробітників ТВi, оголосили про створення громадського телебачення.

У свою чергу, журналіст Дмитро Гнап повідомив, що джерела фінансування громадського телебачення будуть прозорими і будуть відображатися у щорічному звіті: "Насамперед ми розраховуємо на допомогу донорів - авторитетних міжнародних структур. З багатьма з них ми вже вступили в переговори. Дехто називає це грантожерством, але ми вважаємо, що краще отримувати грантову допомогу, ніж працювати за кошти українських бізнесменів і політиків, які будуть вказувати нам, що робити. Друге джерело фінансування, на який ми сподіваємося, - це допомога громадян, тобто невеликі реальні пожертвування грошима ". За словами ініціаторів проекту, програмний контент каналу вони презентують вже на початку вересня.

"У країні вже 20 років говорять про суспільне ТБ, але ні при якій владі це не відбувається. Ми усвідомлюємо, що взагалі-нікому з політиків і чиновників це не потрібно по-справжньому. І раз вже так вийшло, що нам - журналістам, які ініціювали цей проект - в якійсь мірі довіряють, ми вирішили не чекати рішення влади і самим почати справжнє громадське ТБ - для глядачів і на пожертви цих глядачів ", - розповів" Огоньку "відомий український журналіст Мустафа Найєм. Заявка вийшла гучною, всі чекають продовження шоу у вересні.

Правда, надії на успіх починання невеликі. В Україні величезна кількість телеканалів. Тут кожен поважаючий себе бізнесмен, тим більше олігарх, вважає ознакою хорошого тону завести газету чи телеканал. Конкуренція на ринку величезна, хоча дивитися особливо й нічого - серйозних інформаційних і політичних програм майже немає. Зате все гаразд з бюджетом і обладнанням. А головна проблема для громадського телебачення, звичайно, фінансова та технічна.

Перш за все ми розраховуємо на допомогу донорів - авторитетних міжнародних структур. З багатьма з них ми вже вступили в переговори

Тим часом восени дійсно слід чекати серйозних новин. За даними "Огонька", в медійному просторі України з'явиться новий величезний медіахолдинг з газетою, радіостанцією, телеканалом і щотижневим журналом. Газета вже є - щоденні та безкоштовні "Вести" з головним редактором Ігорем Гужвою, який встиг попрацювати в Росії директором останньої версії "Московских новостей". Над радіостанцією і телеканалом вже трудяться відомі журналісти, серед них й російські. Восени жителі України регулярно зможуть чути і бачити, наприклад, Матвія Ганапольського та ще кількох зірок російського ефіру. Бюджет проекту, судячи з того, що для холдингу хочуть купити великий будинок у центрі Києва, значний, амбіції - гігантські. Залишилося зрозуміти, чиї це гроші. Ігор Гужва на всі провокаційні питання як накрутний відповідає: "Це кошти іноземних інвесторів, які діють через офшори". Традиційне для України формулювання.

***

У рубриці Огляд преси статті із закордонних ЗМІ про Україну публікуються без купюр і змін. Редакція не несе відповідальності за зміст даних матеріалів.

ТЕГИ: Свобода словазміТВіЄвген КисельовМикола Княжицький
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Читати коментарі