RU
ГоловнаУкраїнаВсі новини розділу
 

Провал "Мінстеця". Як в Україні створюють телеканал для пропагандиСюжет

Корреспондент.net, 6 серпня 2015, 14:01
0
1831
Провал  Мінстеця . Як в Україні створюють телеканал для пропаганди
Фото: Корреспондент.net
Міністерство інформації взялось за свій головний проект - український телеканал англійською мовою

Створення "Міністерства правди" та англомовного каналу Ukraine Tomorrow викликало шквал критики на владу.

Міністерство інформаційної політики існує в Україні вже 9-ий місяць, але суттєвих результатів його роботи поки не видно.

Створення міністерства викликало чимало критики в країні - і зробило його об'єктом глузування та інтернет-мемів.

Одним з головних проектів міністерства повинен стати державний телеканал Ukraine Tomorrow, покликаний розповісти правду про Україну світові.

Журналіст Huffington Post Самуель Рамані аналізує проекти Міністерства інформації і перспективи нового телеканалу. Висновки журналіст робить невтішні.

Корреспондент.net наводить переклад статті американського видання про українське "Міністерство правди".

Міністерство без результатів

Український уряд вніс до Ради законопроект про створення державної іншомовної телерадіокомпанії Ukraine Tomorrow. Компанія покликана стати українською відповіддю російському каналу Russia Today і протистояти заполонившим Донбас потокам російської пропаганди.

Створення Ukraine Tomorrow стало найпомітнішим досягненням Міністерства інформаційної політики, яке було засновано в грудні 2014 року для боротьби проти "недостовірної інформації про Україну" і "російської інформаційної агресії" і відтоді не раз ставало мішенню для критики.

Ідея створити телеканал такого роду із самого початку викликала неоднозначну реакцію. Критики міністра інформаційної політики Юрія Стеця та президента Порошенка називали Міністерство інформаційної політики органом цензури і навіть порівнювали його з Орвелівським "міністерством правди".

Це, звісно, перебільшення: створення міністерства жодним чином не вплинуло на діяльність незалежних ЗМІ. І все ж на Ukraine Tomorrow чекає нелегкий шлях, перш ніж українська аудиторія розпочне сприймати його серйозно. Поки що ідеї міністерства не знаходять відгуку від людей.

Це обумовлено 2 факторами. По-перше, можливості міністерства обмежені через те, що медійний ринок перенасичений і до того ж російські державні канали мають безмежні фінансові ресурси.

По-друге, українці, котрі дотримуються помірних поглядів, із сумнівом ставляться до ідеї боротись проти пропаганди за допомогою контрпропаганди. Російські ЗМІ навіть використовували сам факт створення такого міністерства та висловлювання його керівників як доказ того, що в Україні встановився авторитарний, екстремістський режим. Створення каналу Ukraine Tomorrow - це, безсумнівно, великий крок вперед для Міністерства інформаційної політики, однак в силу вищеназваних причин він, швидше за все, не зможе стати тим ефективним інструментом, який розраховував отримати Порошенко.

Чому у проекту Ukraine Tomorrow мало шансів

По-перше, на сході України Міністерству інформаційної політики не дадуть розгорнутись російські ЗМІ, які вже віддавна заполонили ринок.

Ось як охарактеризував ситуацію Марк Рачкевич, колумніст з Kyiv Post: "Російські ЗМІ закріпились як провідна інформаційна сила ще в 1990-і рр. За даними опитувань, місцеве населення стабільно обирає російські телеканали. У кого є супутникові тарілки, а вони є майже у всіх, дивляться російські канали".

Друга причина - перевага Москви у фінансових ресурсах. В кінці 2014 року Путін збільшив бюджет на "участь в міжнародному інформаційному просторі" (читай: на розповсюдження офіційної позиції Кремля по всьому світу) до 250 млн доларів. В умовах кризи така сума виглядає досить переконливою.

Пол Грегорі з Forbes писав у грудні 2014 року, що путінська армія тролів публікує в Інтернеті щодень по 100 тис. заміток і твітів.

Українській контрпропаганді буде вкрай складно протистояти такому натиску.

Багато українських журналістів та організацій виступили проти створення Ukraine Tomorrow, усвідомлюючи всю безперспективність і безглуздість цієї затії.

Як заявила Тетяна Матичак, один із засновників і головний редактор некомерційного проекту StopFake, покликаного викривати дезінформацію про конфлікт в Україні: "Навряд чи держканал буде чимось відрізнятись від особистого проекту мільярдера Ігоря Коломойського Ukraine Today. Конкурувати з Russia Today він не зможе - не потягне по грошах. Мені не здається, що створення державного каналу - це правильне застосування бюджетних коштів. Українські бізнесмени можуть створювати канали без держдопомоги, причому вони будуть набагато успішнішими".

Провальна пропаганда

Спочатку багато українських журналістів боялись, що Міністерство інформаційної політики буде займатись тим, що, як у радянські часи, затикатиме пресі рот. Сорок журналістів навіть влаштували 2 грудня 2014 року біля будівлі Ради демонстрацію протесту.

У відповідь представники українського уряду та Збройних сил заявили, що проросійські сепаратисти на сході України ведуть активну роботу з вербування журналістів. Тому для запобігання загрози терактів необхідно ввести обмеження на поїздки журналістів в зону АТО і провадити зустрічну пропаганду.

Ці доводи нікого не переконали. Акції протесту не вщухали. Як повідомляла радіостанція "Свобода", дехто з активістів навіть називав міністерство нацистською організацією. У світлі всіх цих протестів український уряд уважно стежив за тим, щоб міністерство у жоден спосіб не обмежувало свободу ЗМІ.

Тепер міністерство критикують вже з іншого приводу: критики кажуть, що боротись проти російської пропаганди за допомогою зворотної української пропаганди - непродуктивно.

Побоювання з приводу політизації міністерства пов'язані ще і з тим, що у Стеця, який свого часу працював генеральним продюсером на приналежному Порошенкові 5 каналі, є давні політичні зв'язки з українським президентом.

Люди і так вже скептично налаштовані по відношенню до Ukraine Tomorrow, а якщо канал зараз сприймуть як "тепленьке місце", влаштоване для "своєї людини" (Стець доводиться хрещеним батьком одному з дітей Порошенка), то його взагалі ніхто не буде сприймати всерйоз.

На додаток до всіх (вже згаданих) чинників, що негативно впливають на репутацію міністерства, пропонований ним підхід набув, можна сказати, зворотного ефекту і дав додаткові козирі в руки російській пропаганді.

Прокремлівське інформаційне агентство "Супутник", яке критики називають путінською антизахідною версією Buzzfeed, повідомило в березні 2015 року, що Міністерство інформації вимагає для донецьких і луганських журналістів тюремних термінів до 15 років.

Телеканал RT опублікував заяви українських журналістів, які називають міністерство "фашистським", а також коментарі від таких міжнародних організацій, як "Журналісти без кордонів".

Ураховуючи те, що в Криму українську контрпропаганду не слухає практично ніхто, а на сході України - тільки дуже обмежена кількість людей (тоді як саме Крим і Східна Україна найбільше підпадають під вплив кремлівської пропаганди), може вийти так, що в зоні конфлікту люди просто перестануть вірити українській владі. До того ж через це ряди проросійських сепаратистів можуть поповнитись новими прихильниками - проти чого і були спрямовані, власне, прийняті в грудні минулого року правила роботи в зоні АТО.

Таким чином, телеканалу Ukraine Tomorrow доведеться неабияк потрудитись, щоб завоювати повагу аудиторії. Враховуючи те, що Україна має серйозні фінансові труднощі і що в суспільстві не вщухає невдоволення діяльністю Міністерства інформаційної політики, складно сказати, скільки протримається на плаву Ukraine Tomorrow.

Наразі зрозуміло одне: запропонований президентом Порошенком підхід - боротись проти пропаганди за допомогою контрпропаганди - несподівано для нього викликав хвилю критики і невдоволення.

ТЕГИ: пропагандаПорошенко
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
powered by lun.ua

Корреспондент.net в соцмережах